Snarky Puppy og Jacky Terrasson gjester Oslo Jazzfestival i august!

Pressemelding   •   feb 02, 2016 12:00 CET

Sjangeroverskridende fransk-amerikansk pianist og publikumsfavorittene Snarky Puppy feirer Oslo Jazzfestivals 30-årsjubileum.

Snarky Puppy

Først spilte Snarky Puppy for to utsolgte hus på Nasjonal Jazzscene Victoria i 2014. I fjor endte de opp med hele 4 utsolgte hus. Dette fenomenet av et bandkollektiv har med andre ord et voksende og svært hengivent publikum. Mandag 15.august kan de oppleves igjen på Sentrum Scene når de gjester Oslo Jazzfestival 2016.

Hva er det med denne Brooklyn-baserte gjengen som stadig vokser i popularitet på tvers av sjanger-, smaks- og aldersgrenser? Kollektivet har siden 2004 bydd på utadvendt jazz der de har tatt til seg impulser fra fusion, 70-tallets soul og funk ispedd synthmelodier som er like retro som moderne. Det er utvilsomt et slick sound, men det er fremført med lave skuldre, energisk trampende ben og store smil. Noe som smitter over på publikum og bidrar til at tilstrømmingen av nye fans aldri ser ut til å ta slutt.

Oslo Jazzfestival inviterer til Snarky Puppy-fest på Sentrum Scene der både de over og de under 18 er invitert!

Jacky Terrasson

Pianisten Jacky Terrasson ble født i Berlin i 1965, med mor fra USA og fransk far. Han vokste opp i Paris, studerte ved Berklee School of Music i Boston, returnerte til Paris på 80-tallet og skapte seg et navn i jazzmiljøet der før han dro tilbake over dammen og bosatte seg i New York på 90-tallet. Der etablerte han seg rask som en av de nye pianist-kometene.

Hans multikulturelle bakgrunn har bidratt til et distinkt uttrykk der de musikalske trådene trekkes mellom ulike kulturer og stilarter. Her dyppes tærne i alt fra moderne post-bop, pop, hiphop, europeisk klassisk musikk og afrikanske og karibiske rytmer og melodier.

På Oslo Jazzfestivalen kommer han til Nasjonal Jazzscene Victoria onsdag 17.august

Oslo Jazzfestival 2016  |  14. - 20. aug.  |  30-årsjubileum

• Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu (14.08)
  • Jacky Terrasson (17.08)