Sondre Lerche og Jenny Hval blir med på Oslo Jazzfestivals Joni Mitchell-hyllest

Pressemelding   •   mai 22, 2018 12:16 CEST

Tidligere i år annonserte Oslo Jazzfestival at årets åpningskonsert er Hyllest til Joni Mitchell med Rohey Taalah, Susanna og Frida Ånnevik. Musikalsk leder for kvelden er Anja Lauvdal, kjent bl.a fra bandene Broen, Skadedyr og Skrap.

Nå er det klart at det blir en ekstrakonsert i Operaen denne kvelden og at både Jenny Hval og Sondre Lerche blir med på festivalens hyllest av en av tidenes største låtskrivere.

Jenny Hval har siden sitt debutalbum i 2006 utviklet et helt eget uttrykk.Hun står bak en rekke kritikerroste utgivelser de siste årene. Hennes samarbeidsalbum “Meshes of Voice” med Susanna Wallumsrød vant Spellemannsprisen i kategorien Åpen Klasse 2014 oghennes tre soloalbum har blitt hyllet i internasjonal presse.

Sondre Lerche gjorde seg bemerket allerede som 13-åring i Bergen og debuterte som 16-åring i 2001. Siden den tid har han etablert seg som en Norges flotteste låtskrivere og vokalister og blitt et anerkjent navn langt utenfor våre landegrenser.

Jenny Hval og Sondre Lerche er på hver sin måte utforskere av de smalere krokene av populærmusikken. De har vist seg å ha en stor musikalsk bredde og nysgjerrighet som gjør at de vil passe ypperlig i en setting som dette, sier PR-ansvarlig ved Oslo Jazzfestival André Ishak.

I tillegg til nevnte sangere og musikalsk leder vil du kunne høre musikerne Hanna Paulsberg (GURLS, Hanna Paulsberg Concept), Heida Mobeck (Broen, Skrap, Skadedyr m.fl), Torstein Lavik Larsen (Skadedyr, Operasjon Hegge), Christian Winther (Monkeyplot, Girl), Magnus Nergaard (Monkeyplot, Ich Bin Nintendo) og Hans Hulbækmo (Atomic, Broen, Skadedyr) på scenen denne kvelden.

Dette tegner seg med andre ord til å bli en magisk kveld der noen av Norges mest spennende unge musikere hyller den 75-årige legenden Joni Mitchell.

– Hennes forhold til jazz har alltid vært nært, noe albumet Mingus og samarbeidet med musikere som Jaco Pastorius, Wayne Shorter, Pat Metheny og Herbie Hancock beviser. Ikke mange har satt så dype spor i folks bevissthet opp gjennom sin lange karriere som plateartist som Joni, og hun står frem som en av de største låtskriverne vi har. Vi er derfor veldig spent på hva Anja Lauvdal & co finner på når de nå gir seg i kast med dette materialet, sier festivalsjef Edvard Askeland.

– Jeg gleder meg enormt mye til denne konserten! Det er så lett å høre hva Joni Mitchell elsker med musikken sin. Det virker som hun har vært veldig opptatt av å følge sin egen nysgjerrighet, og jeg blir overrasket hele tida. Hun har valgt å forske på nye ting og forandre seg gjennom hele karrieren, selv om det ikke alltid har blitt tatt godt imot av presse og publikum. Jeg ser på musikken hennes som kompromissløs og uredd og visjonær, men også umiddelbart varm og inkluderende. På et intervju jeg så med henne i jula sa hun: «Kindness is what amazes me most these days», som jeg syns var veldig fint, og også veldig passende for tida vår og Norge i dag. Og godhet og glede i musikk må jo være det beste som finne, sier Lauvdal.

Billettsalget til ekstrakonserten starter onsdag 23. mai kl. 09:00.

Oslo Jazzfestival 2018 | 12. - 18. august

Bekreftede konserter: Hyllest til Joni Mitchell: Rohey Taalah, Susanna, Frida Ånnevik, Jenny Hval og Sondre Lerche, med musikalsk leder Anja Lauvdal | Sons of Kemet | Cory Henry & The Funk Apostles | Solveig Slettahjell | Arturo O'Farrill Quintet | Omar Hakim & Rachel Z OZ Experience | Knut Værnes Group m/ Omar Hakim | Daniel Herskedal Trio & Marinemusikken | Sinne Eeg | Terje Nilsen m/ KORK | Charlotte Dos Santos | JUNO | Terje Rypdal Conspiracy m/ Palle Mikkelborg | Fred Hersch | Jakob Bro, Palle Mikkelborg, Thomas Morgan og Jon Christensen | Bendik Hofseth | Lillebror | Asmundsen & Co | Magnolia Jazzband m/ Hilde Louise Asbjørnsen | 9 Grader Nord | Lisa Simone | The Klezmatics | Zap Mama

Oslo Jazzfestival er en ideell stiftelse som i uke 33 hvert år arrangerer en ukelang festival med 60-70 konserter på 15-18 spillesteder i Oslo sentrum. Vi dekker alle jazzens stilarter, og har siden 1986 etablert oss som en av Norges største jazzfestivaler.

Facebook | Twitter | Instagram | Youtube | Oslojazz.no