The Source of Oslo – Oslo Jazzfestivals åpningskonsert - rettelse

Pressemelding   •   feb 14, 2020 07:00 CET

The Source i Operaen - Foto: Pål Dypwik

Rettelse: Billettene legges ut for salg 14. februar.

--------

Oslo Jazzfestivals åpningskonserter har tidligere hyllet legendariske musikere som Nora Brokstedt, Radka Toneff og Joni Mitchell, med stor suksess. I år velger festivalen i stedet å vie hyllesten til en stor gruppe mennesker, et samfunn og et sted, byen Oslo. Til å gjennomføre hyllesten til byen har festivalen invitert the Source.

Billettene legges ut for salg fredag 14. februar kl. 10:00.

The Source har over de siste to tiårene blitt en bunnsolid jazzinstitusjon i Oslo. Kvartetten bestående saksofonist Trygve Seim, trombonist Øyvind Brække, bassist Mats Eilertsen og trommeslager Per Oddvar Johansen markerte i 2019 20-årsjubileum for prosjektet The Source of Christmas på Cosmopolite, der de gjennomførte en helg med maratonkonserter til stående applaus. De har også bemerket seg med the Source of Summer-albumet og -konsertene på Nationaltheatret, spennende samarbeid med Motorpsycho og ikke minst som kvartetten the Source.

– Vi gleder oss stort til å presentere The Source of Oslo på vår åpningskonsert i Operaen. Institusjonen The Source har i flere tiår presentert improvisasjonsmusikk med impulser fra all mulige verdenshjørner. The Source of Oslo blir en festaften hvor den grenseløse musikken skal hylle Oslo by, sier festivalsjef Øyvind Skjerven Larsen.

Hver for seg har alle musikerne i the Source spilt en rekke ganger på Oslo Jazzfestival i ulike prosjekter, enten som bandledere eller bandmedlemmer. Trygve Seim var sist å se i Operaen med Manu Katché, Øyvind Brække med Trondheim Jazzorkester og Ole Morten Vågan på Nasjonal Jazzscene Victoria, og Mats Eilertsen og Per Oddvar Johansen på samme scene med Bendik Hofseth.

The Source of Oslo blir kvartettens og festivalens hyllest til Oslo. Byen, folka, musikerne og musikken. Oslo er en åpen og raus by, men den er også en grå, ensom og kaotisk by. Det er en by som har inspirert fantastisk musikk som skildrer livet her, på godt og vondt. Oslo er fødebyen til en rekke fantastiske musikere, men det er også en by musikere fra hele verden nå kaller sitt hjem.

Tradisjon tro har The Source invitert med seg en rekke gjestesolister og musikere til å opptre med dem. Det blir heldigvis noen gjengangere fra The Source-universet, som bl.a derwish-danseren Raed Abd El Ghany og musikerneFathy Salama (piano), Jai Shankar (tabla), Sunanda Sharma (vokal), Frode Haltli (trekkspill),og mange andre. I tillegg til disse vil det være en bukett med gjestesolister som deler scenen med The Source.

Besetning:

The Source:

• Trygve Seim – saksofoner
  • Øyvind Brække – trombone
  • Mats Eilertsen – bass
  • Per Oddvar Johansen – slagverk

Gjester:

• Sunanda Sharma – vokal
  • Sheik Mahmoud Eltohamy - vokal
  • Fouda Mohammed – neyfløyte
  • Rohini Sahajpal – sitar
  • Shri-Lal Sahajpal – fiolin
  • Frode Haltli – trekkspill
  • Fathy Salama - piano
  • Ayman Sedki – perkusjon
  • Ramadan Mohamed - perkusjon
  • Jai Shankar - tabla
  • Raed Abd El Ghany – derwish-danser

Oslo Jazzfestival 2020 | 9. - 15. august

Årets program: The Source of Oslo

Oslo Jazzfestival er en ideell stiftelse som i uke 33 hvert år arrangerer en ukelang festival med 60-70 konserter på 15-18 spillesteder i Oslo sentrum. Vi dekker alle jazzens stilarter, og har siden 1986 etablert oss som en av Norges største jazzfestivaler.

Facebook | Twitter | Instagram | Youtube | Oslojazz.no