TNS Gallup: Omdømmehopp for Oslo Lufthavn

Blogginnlegg   •   mai 09, 2014 11:10 CEST

På TNS Gallups sin årlige omdømmeundersøkelse gjør Oslo Lufthavn et solid hopp til 15. plass på listen over bedrifter med best omdømme i Norge.

I fjor var Oslo Lufthavn på 27. plass med 49 poeng, men årets måling sender oss 12. plasser opp til hele 54 poeng. Listen toppes nok en gang av Vinmonopolet (72 poeng), foran Toyota, Skandiabanken og Mercedes.

- Det er selvfølgelig svært gledelig at folk er fornøyd med oss, og dette er en fjær i hatten til hele organisasjonen. Vårt omdømme er ganske enkelt summen av hva alle i Oslo Lufthavn AS og våre samarbeidspartnere klarer å levere sammen, og vi skal fortsette å jobbe for å utvikle oss positivt, sier administrerende direktør, Nic. Nilsen.

I undersøkelsen intervjues 4306 personer om 66 virksomheter. Testkriteriene i undersøkelsen er emosjonell appell i befolkningen, kvalitet på produkt og tjeneste, visjon og ledelse, arbeidsmiljø, samfunns- og miljøansvar og konkurransedyktighet.

Arbeid over tid

Gode omdømmeresultater er naturligvis svært hyggelig for selskapet å kunne rapportere til de ansatte, og er et uttrykk for en organisasjon som er opptatt av å levere et godt sluttprodukt til reisende og samarbeidspartnere. Alle positive medieoppslag hjelper selvfølgelig, enten det er rekordmange passasjerer, familiesluse eller pausetrim det skrives om, men åpenhet om vanskelige saker er også viktig for å bli oppfattet troverdig. Overgangen til et mer fleksibelt og digitalt nyhetsrom har også gitt OSL større muligheter til å presentere livet på flyplassen på en god måte. I februar ble det rekord i antall presseoppslag med over 620 oppslag, med stor overvekt av saker som knyttet seg til at man er halvveis med utbyggingen.

Sosiale medier-hopp

I tillegg har OSL opparbeidet en styrket posisjon i sosiale medier. Med snaut 5000 følgere på Instagram, tett oppunder 32000 følgere på Facebook og stadig flere følgere på LinkedIn, er det tydelig at folk er opptatt av hva Oslo Lufthavn foretar seg.

- Det er utrolig gøy å se slike tall, og vi skal fortsette den viktige jobben med å fortelle om livet på Norges hovedflyplass, sier medieansvarlig Joachim W. Andersen.