Bunad i håndbagasjen

Nyhet   •   mai 06, 2014 13:48 CEST

Du kan ta med bunad og bunadsmykker inn i flyet som håndbagasje (Foto: Sissel Beate Skar/Norges Husflidslag)

Bunaden er et populært og høyt verdsatt festplagg. I disse dager er det mange som lurer på om det er greit å ta med bunad og smykker i håndbagasjen.

Du kan fint ta med bunad og bunadsmykker inn i flyet som håndbagasje, men det kan lønne seg å være litt forberedt før du skal gjennom sikkerhetskontrollen. Søljer, knapper og smykker vil gi utslag i metalldetektoren.  Samle bunadsmykker i en smykkepose eller i et smykkeskrin og vis det til sikkerhetskontrolløren når du forteller at du har med bunad i håndbagasjen.

Oslo Lufthavn har tidligere publisert tekst som sier at "dersom man har muligheten, bør man sende bunadsmykkene som innsjekket bagasje".

- Fredag ble vi gjort oppmerksomme på at det av forsikringsmessige hensyn ikke er et godt råd, derfor er denne teksten fjernet fra vår hjemmeside. Vi fastholder midlertidig vårt råd om at det er fult lovlig å ta med bunadsmykker gjennom sikkerhetskontrollen, sier medieansvarlig Joachim Westher Andersenn.

Er man usikker på hvilke regler som gjelder for forsikring av smykker, anbefales det at man kontakter det forsikringsselskapet smykkene er forsikret hos.

Bunadskniv må sendes som innsjekket bagasje eller spesialbagasje.

Kaker i sikkerhetskontrollen?

Når det gjelder bløtkaker kan ikke reisende ta med seg disse gjennom sikkerhetskontrollen, siden krem er klassifisert som smørbart / flytende.

- Kaker egner seg heller ikke så godt i innpakket bagasje, men her skal passasjeren selv få vurdere hva de gjør. Vårt beste råd er å la vertskapet på ankomststedet stå for bakingen, avslutter en smilende Andersen.