Kommunikasjonspris til Oslo Lufthavn

Nyhet   •   des 10, 2013 14:11 CET

For andre året på rad vant OSL prisen for «årets digitale nyhetsrom for organisasjoner og offentlig sektor» i regi av Mynewsdesk.

For fjerde året på rad kåret Mynewsdesk årets nyhetsrom i Norge. Oslo Lufthavn var nominert i kategorien «organisasjoner» og «offentlig sektor» og vant foran bedrifter som Redningsselskapet, FN-sambandet, Plan Norge og Statskog SF.

-  En gledelig overraskelse for oss og et signal om at vi klarer å formidle det som skjer på Oslo Lufthavn på en god og profesjonell måte, sier medieansvarlig i Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.

Med denne konkurransen ønsker Mynewsdesk å belønne kommunikatører, bedrifter og organisasjoner, som ved hjelp av sine digitale nyhetsrom briljerer med sitt digitale PR-arbeid.

Historiefortelling

For Oslo Lufthavn handler bruken av nyhetsrommet om god historiefortelling og formidling av nyheter fra hele lufthavnen.

- Nyhetsrommet er vår hjemmeside der journalistene er den viktigste målgruppen. Vi har et enormt mangfold av historier som skal formidles fra en stor arbeidsplass og da er det viktig å kunne presentere et stort mangfold av nyheter. I tillegg er vi opptatt av å synes på de sosiale medie-plattformene vi har valgt å satse på, og via nyhetsrommet vårt kan vi håndtere dette samlet på en profesjonell og god måte, forteller Andersen.

I årets jury har Christian Kamhaug (Gambit), Henny Wang (Mynewsdesk), Ingvild Moen (Resonate), Magnus Strømnes Bøe (Red Perfrmance) og Cathrine Formoe (Mynewsdesk) sittet, og de har med kritiske øyne evaluert Oslo Lufthavns innhold og utnyttelse av sitt nyhetsrom.

- Jeg har særlig sett på hvorvidt bedriftene klarer å formidle og fortelle gode historier gjennom sitt nyhetsrom. Er sakene interessante, og fremstår talspersonene som ekte og kunnskapsrike. Flere av kandidatene vi så på har kanskje ikke de mest sexy produktene, men er flinke til å bygge gode historier rundt bruken av dem, sier Christian Kamhaug, rådgiver i Gambit Hill+Knowlton.

Han får støtte av sine jurykollega Ingvild Moen, som mener det var krevende å kåre en vinner i alle kategoriene.

- Det var en krevende jobb å kåre vinnerne i alle fire kategoriene, da alle finalistene hadde svært gode nyhetsrom. Jeg har allerede anbefalt flere av kundene mine til å se på både vinnerne og de andre nominerte nyhetsrommene for å snappe opp tips fra disse dyktige kommunikatørene i finalist-bedriftene, sier hun.

Oslo Lufthavn ønsker å takke for prisen og samtidig gratulere IF Skadeforsikring, Fanbooster og Telenor med de andre prisene.

Medieansvarlig Joachim Westher Andersen mottok prisen sammen med avdelingssjef for avdeling kommunikasjon og samfunn, Tonje Hesthagen, og medierådgiver Lasse Vangstein.