Ny rute til engelsk millionby

Nyhet   •   mai 28, 2014 09:00 CEST

Fra høsten kan du fly daglig til Englands nest største by, Birmingham, med det britiske flyselskapet Flybe.

- Dette føler vi oss sikre på at blir en attraktiv rute for både forretningsmarkedetmarkedet og for fritidsmarkedet. Også for fotballinteresserte nordmenn vil denne ruten være et godt alternativ, sier medieansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.

Ruten har oppstart søndag 26. oktober og vil daglig frakte passasjerer mellom Oslo og Birmingham.

- Vi er henrykt over å kunne tilby denne ruten til både det norske og britiske markedet. Dette er den eneste direkteruten mellom Oslo Lufthavn og Birmingham. Vi håper nordmenn setter pris på muligheten til å fly til Englands nest største by, som også er et viktig knutepunkt til andre byer i England, sier UK Routes Director i FlyBe, Fred Kochak.

Flere engelskmenn til Norge

Kochak tror også ruten kan bidra til økt turisme inn til Norge.

- Forventningen vår er at mange britiske turister vil benytte seg av ruten og besøke ett av de vakreste landene i Skandinavia. I tillegg tror vi ruten blir attraktiv for forretningsreisende også, mener han.

Ruten har oppstart 26. oktober og vil ha daglige avganger fra Oslo Lufthavn klokken 14.55. Fra Birmingham Airport vil flyet ha avgang klokken 11.20 lokal tid. Flytiden vil være på rett over to timer og passasjerene skal fraktes med en 88-seters Embraer 175.

- Birmingham er en internasjonal millionby med svært mye å tilby. I tillegg er byen et svært viktig knutepunkt i England for passasjerer som både skal sydover og nordover i landet, avslutter Andersen ved Oslo Lufthavn.