OSL delte ut økonomisk støtte i nærmiljøet

Nyhet   •   mar 16, 2013 09:00 CET

Torsdag 14. mars kunne OSL overrekke pengene til de utvalgte organisasjonene i nærmiljøet. De som fikk tildeling dette året var LHL Eidsvoll og Bjerke Jeger- og fiskerforening.

Oslo Lufthavn deler årlig ut økonomisk støtte til lag og organisasjoner i nærområdet. Juryen besto som vanlig av OSL-ansatte uten lokal tilhørighet. 51 søknader kom inn og juryen brukte god tid på gjennomgangen, før de ble enige om vinnerne.

Medierådgiver Joachim Westher Andersen på avd. Kommunikasjon og Samfunn delte ut sjekken til de heldig torsdag ettermiddag.

LHL

LHL avdeling Eidsvoll var første som fikk overrekt støtten. De mottar 20.000 til sitt arbeid.  Overrekkelsen til LHL skjedde på «Garnityren» restaurant på Eidsvoll. Kasserer Tor Sandviken mottok prisen på vegne av den lokale avdelingen.

- Vi ønsker å heve kvaliteten på våre medlemsmøter. Med disse midlene kan vi hente inn flere foredragsholdere og tilby medlemmene større innsikt. Vi visste om utdelingen og satt klar da utlysningen kom. Man kan trygt si de timene med skriving betalte seg bra, forteller Sandviken.

- Juryen var samstemte i at LHL skulle få støtte. De søkte om 20.000 og fikk hele beløpet, forteller Westher Andersen.

Bjerke Jeger- og fiskerforening

Bjerke Jeger- og fiskerforening har startet ett prosjekt for å skape en fiskeplass for funksjonshemmede ved Stråtjern, like ved Maura. Målet er å forbedre eksisterende fiskeplass slik at det blir tilgang dit også får mennesker med funksjonshemminger. BJF søkte opprinnelig om mer enn 30.000, da utbyggingen krever mer totalt sett, men var godt fornøyd med de tildelte 30.000.

- Vi er en dugnadsgjeng som gjør dette for at flere skal få komme seg ut i naturen. De ligger enormt mange dugnadstimer bak utbyggingen og motivasjonen til å fortsette ble ikke noe mindre nå. Planen er at dette skal bli ett sted hvor folk kan samles og oppleve naturen i gode og trygge omgivelser, forteller leder Johnny Andersen.

- Dette var en søknad juryen var enstemmig enige om. Prosjektet her gjør at både funksjonsfriske og funksjonshemmede kan komme seg ut i naturen. Enda mangler prosjektet noen midler og kanskje det er andre bidragsytere i nærmiljøet som føler seg kallet? Dette er en veldig god sak og vi håper de får realisert det så fort som mulig, avslutter Westher Andersen.