Slik pakker du julegavene riktig

Nyhet   •   des 09, 2013 11:30 CET

Mange skal ut å reise i forbindelse med juleferien og sikkerhetskontrollørne på Oslo Lufthavn har kun et ønske for julen: pakk alle innpakkete julegaver i innsjekket bagasje!

Det kan bli en dårlig start på ferien for de som skal reise hjem før jul hvis man ikke tenker over hva man pakker med seg. Hvis du ikke vet hva som inne i julegaven du har i håndbagasjen, må den åpnes og i verste fall gis fra seg i sikkerhetskontrollen.

- Vi opplever dessverre hvert år at reisende ikke kan redegjøre for hva som er innpakket i gaven og at vårt sikkerhetspersonell dermed må åpne gaven i sikkerhetskontrollen, og i verste fall la den ligge igjen, forteller medieansvarlig Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn.

Sjekk inn julegavene

Det er de samme reglene som gjelder i juletrafikken som til vanlig, men folk har ofte med seg andre ting i håndbagasjen rundt jul. I juletrafikken ser man ofte gavepakninger med parfyme eller kremer som fraktes i håndbagasjen. En annen gjenganger er gaveesker med spekemat som inneholder gavekniver, som skaper trøbbel i sikkerhetskontrollen. Dyre konjakker eller leketøy formet som våpen er heller ikke veldig gunstig å ha i håndbagasjen.

- Våre folk er på jobb for de reisende og ønsker at de skal få en best mulig reise hjem til jul. Derfor er det ekstra kjedelig for oss når vi må åpne og eventuelt destruere julegaver. Det er ingen god følelse, og vi håper folk tar oppfordringen vår, sier Andersen.

Når folk reiser for å feire jul har man ofte med seg mat til selskapene. Mat er i utgangspunktet lov, så lenge den ikke regnes som flytende. Vær klar over at noen julekaker kan innehold f.eks. krem som betegnes som flytende.

- Det er ikke alltid like lett å vite hva som er flytende eller ikke. Alt av syltetøy klassifiseres som flytende, så hjemmelagd marmelade er ikke det beste å ha i håndbagasjen, forteller Andersen.

Den reisende skal gis to alternativer når passasjeren har med seg gjenstander som ikke er tillatt gjennom sikkerhetskontrollen: Passasjeren kan sende gjenstanden som innsjekket bagasje eller levere den til oppbevaring hos hittegods, eller velge å gi fra seg gjenstanden. Gir man fra seg gjenstanden vil den bli destruert og kan ikke hentes tilbake på senere tidspunkt.

Bedre flyt i sikkerhetskontrollen

På vinterstid har man på seg mer ytterklær enn ellers. Derfor er det viktig at folk forbereder seg mens de står i køen, slik at man får en mest mulig effektiv passering av sikkerhetskontrollen.

Ta av vinterjakken, belter og vintersko før du går igjennom portalen og husk at alle elektroniske gjenstander og beholdere med væske skal tas ut av vesker og bager og gjennomlyses separat. Flytende væske skal være i beholdere på 100ml eller mindre og disse beholderne skal ligge i en lukkbar 1-liters pose.  Hver reisende kan kun ha med seg en pose med flytende væske.

For barnefamilier er det et godt alternativ å bruke familieslusen ved Oslo Lufthavn. Du finner den under den gule ballongen, sentralt lokalisert i sikkerhetskontrollen. Her foregår sikkerhetssjekken på barnas premisser.

- Generelt sett er de reisende flinke til å forberede seg og følge oppfordringene vi gir. Derfor håper vi at vi ved å være proaktive kan forhindre at mange får julegavene beslaglagt på vei hjem til jul, avslutter Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn.

Flere tips før reisen? Besøk OSLs egne julesider og oppdater deg før din reise!