Nasjonal kriseøvelse på Oslo Lufthavn – trafikken går som normalt

Pressemelding   •   okt 26, 2012 09:15 CEST

Øvelse Tyr er politiets nasjonale krisehåndteringsøvelse, som i år vil foregå på Romerike og i Oslo i dagene 30. oktober til 1. november. Fokuset vil være bekjempelse av alvorlig kriminalitet og terror.

Store deler av øvelsen vil bli gjennomført på Oslo Lufthavn, men flyplassledelsen har satt seg som mål at trafikken skal avvikles som normalt.

Øvelse Tyr er en stor nasjonal beredskaps- og kriseøvelse. Politiet skal øve på samhandling med Forsvaret og andre beredskapsaktører. Øvelse Tyr vil medføre til dels stor aktivitet fra Forsvaret og Politiet på Oslo Lufthavn. Lufthavnen vil sammen med alle aktører i luftfarten jobbe for at trafikken skal gå som normalt. Det kan forekomme mindre forsinkelser på enkelte tidspunkter, og vi ber de reisende om forståelse for dette. Det er viktig at alle møter opp til vanlig tid, og at alle følger henvisninger og informasjon gitt av Politi, Forsvaret eller Oslo Lufthavn. Hold deg også orientert om din egen reise gjennom ditt flyselskap.

- Det er viktig at beredskapen rundt lufthavnen testes, og vi skal gjøre alt vi kan for at det blir en bra øvelse. Samtidig legger Oslo Lufthavn opp til en normal trafikkavvikling, sier pressesjef i Oslo Lufthavn, Vegar Gystad.

Spørsmål vedrørende Øvelse Tyr rettes til øvelsens pressesenter på telefon: 488 82 836.

Spørsmål knyttet til trafikksituasjonen på Oslo Lufthavn rettes til OSLs pressetelefon: 918 15 614.

Oslo Lufthavn AS (OSL) eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo Lufthavn Gardermoen. OSL er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge med mer enn 21 millioner reisende og mer enn 200 000 flybevegelser per år. Oslo Lufthavn AS er et heleid datterselskap av Avinor.