Oslo Lufthavn får nye navn på gatene

Pressemelding   •   feb 11, 2016 12:16 CET

Fra og med 1. mars får Oslo Lufthavn en ny og mer passasjervennlig gatenummerering. Endringen skjer fordi Oslo Lufthavn blir nesten dobbelt så stor og får langt flere gater. Derfor blir det større behov for å skille mellom de ulike delene av flyplassen.

- Nå skal det bli lettere for passasjerene å finne frem, og gjennom god skilting på flyplassen og god informasjon til de reisende, er vi helt sikre på at dette vil bli tatt godt imot, sier kommunikasjonssjef i Oslo Lufthavn Joachim Westher Andersen.

A,B,C er innlandsgater

Hver pir i terminalen vil få en egen bokstav. A, B og C viser til gatene på innland, mens D, E og F viser til gatene på utland. Gatene med bokstaven F ligger i non-Schengen-området. C- og D-gatene tas i bruk først når pir nord åpner høsten 2016.

- Til høsten tas alle de nye gatene i bruk og da åpner vi også den nye ankomsthallen for innland. Det er et spennende år vi har foran oss med mange viktige milepæler i utbyggingsprosjektet, sier Andersen.

Nærmer seg åpning

27. april 2017 er den offisielle åpningsdatoen av «nye Oslo Lufthavn», men allerede i år vil de reisende oppleve utbyggingen tettere på kroppen enn tidligere. Det kan bety at det blir mer støy og noe mindre plass for dem som skal ut å reise.

- Allerede nå kan man se taket på den nye togstasjonen og den nye avgangshallen når man kommer opp rulletrappen fra togstasjonen. Men vi skal selvsagt gjøre alt vi kan for at de reisene skal kunne nyte tiden på Oslo Lufthavn og reise til oppsatt tid, avslutter Andersen.

Høyoppløselig bilde av kartet kan lastes ned i lenken under denne saken!

Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.