Stor sommertrafikk på Oslo Lufthavn

Pressemelding   •   jun 21, 2013 11:44 CEST

Sommerferien er i gang for skoleungdommen og mange skal ut og reise. Trafikken har allerede tatt seg opp, og det vil bli merkbart for de reisende at det er mange som skal ut og reise i ukene som kommer. Oslo Lufthavn ber spesielt de som skal ut og reise mellom kl 06:00 og 07:30 lørdag 22. juni om å være forberedt på stor trafikk. Vi anmoder derfor de reisende om å være ute i god tid. Vår anbefaling er at passasjerene bør være klar til innsjekk to timer før avgang.

Tips til passasjerer

Passasjerer som reiser med mye bagasje og spesialbagasje oppfordres til å møte opp i god tid. Lørdag morgen vil det være klokt å møte 2 timer før avreise for å være sikker på å nå avgangen.

I forhold til bagasje, så oppfordrer vi alle reisende til å reise med lite håndbagasje, ha pakket mest mulig i kofferter og være nøye med å pakke spesialbagasje, bager og sekker slik at det ikke er løse reimer. Da flyter innsjekkingen best. Med tanke på passering av sikkerhetskontrollen er det svært tidsbesparende ikke å ha med seg væske ut over 100 ml eller skarpe gjenstander som er forbudt å ta med om bord. Husk også at alt av metall skal fjernes fra kroppen og at PC, iPad og fotoutstyr skal ut av bagen ved passering.

Når det gjelder punktlighet oppfordrer vi de reisende til å holde seg orientert via sitt flyselskap, ved å gå inn på www.osl.no eller å laste ned OSL sin reise-APP.

Vår erfaring er at mange familier reiser i forbindelse med sommerferien. I tillegg har mange med seg mye bagasje. OSL har derfor iverksatt ekstraordinære tiltak for å få avviklet trafikken på en god måte.

•  Egen familiesluse i sikkerhetskontrollen

•  Ekstra åpningstid og forsterket bemanning i sikkerhetskontrollen

•  Publikumsveieledere som viser de reisende hvor de skal gå i terminalen

•  Flyselskapene er anmodet å ha tilstrekkelig bemanning i innsjekkingsskranker og ved mottak av spesialbagasje

•  Flyselskapene er anmodet å ha tilstrekkelig bemanning til å håndtere bagasje på ankomst på en god måte.

•  Flyplassen vil ha høy teknisk beredskap

Oslo Lufthavn AS (OSL) eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo Lufthavn Gardermoen. OSL er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge med mer enn 22 millioner reisende og mer enn 200 000 flybevegelser per år. Oslo Lufthavn AS er et heleid datterselskap av Avinor.