Gå videre til innhold
Vi lanserte i høst nye websider med enkel booking, og nylig kom vi med makspris i appen Taxifix. Følg med oss framover, vi skal fortsette å utvikle oss.

Kompleksiteten i drosjenæringen er utfordrende

Vi er enige i at næringen vår framstår som unødvendig komplisert, og at dette gjør det vanskelig for kunden å vurdere hva som er en god eller dårlig tjeneste, og hva som er en riktig pris på tjenesten. Men følg med på Oslo Taxi - vi er ikke gammel og grå. Vi vil være med på reisen videre!

Joacim Lund kommer med noen viktige uttalelser og spådommer om drosjenæringens framtid i dagens kommentar i Aftenposten. Vi har, som en av de viktigste og toneangivende aktørene i denne næringen, gjort oss noen tanker om konkurransesituasjonen i årene som kommer.

Innledningsvis skriver Lund at Ubers forretningsmodell kan bli mindre lukrativ når de må behandle sjåfører som ansatte, med de rettighetene det medfører. Han skriver også at dette sannsynligvis vanskeliggjør en opprettholdelse av prisgapet mellom tradisjonell drosjedrift etter dagens regelverk, og Ubers biler. Det er vi enige i. Hvis man opererer innenfor lovverket er det ikke mulig å opprettholde så lave priser uten å enten dumpe lønninger under det som er forsvarlig og tariffestet, eller å stille med såpass mye kapital at man kan akseptere et særdeles lavt overskudd per tur. Det blir ikke Big business av det. For oss er ikke dette nytt, men det er kanskje det for folk flest, ettersom media og politikere i stor grad har unnlatt å belyse den delen av problemstillingen. Så takk til Lund som innleder med dette.

Komplisert

Vi er enige i at næringen vår framstår som unødvendig komplisert, og at dette gjør det vanskelig for kunden å vurdere hva som er en god eller dårlig tjeneste, og hva som er en riktig pris på tjenesten. Dette kommer heller ikke næringen til gode. Vi blir sett på som unødvendig gammeldags og trå. Men hos oss i Oslo Taxi er det ikke sånn. Våre løyvehavere og sjåfører jobber for å levere drosjetjenester av svært høy kvalitet både til det offentlige, til private og til næringsliv. Samtidig jobber administrasjonen daglig med digitalisering av kundeopplevelsen vår for å forenkle og forbedre tilbudet innenfor de rammene vi har.

Vi har flere ganger påpekt at vi ønsker ny konkurranse velkommen på like vilkår. Og vi vil gjerne understreke at vi også etterlyser nye og mer moderne vilkår slik at spillerommet blir friere. Vi tror at vi vil vinne på dette, og at kundene vil vinne på dette. Vi vil være delaktig i å utarbeide bedre og mer kundevennlige rammeverk, og samarbeider derfor både med lokalpolitikere og NHO for å påvirke der vi kan.

Vi har tenkt å være med på reisen til framtiden, og vi tar grep for å ikke bli akterutseilt.

Vi inviterer alle trofaste og nye kunder til å bli med Oslo Taxi på denne spennende reisen! Konstruktive innspill tas imot med et smil og en takk på digitalisering@oslotaxi.no

Eldst i Oslo - størst i Norge!

Oslo Taxi er i dag Norges største drosjesentral og Norges fjerde største foretak innen persontransport målt i antall passasjerer. Selskapet transporterer årlig over 7 millioner kunder og har tilknyttet ca. 3000 sjåfører. Oslo Taxi driver ordinær drosjetransport samt utfører faste oppdrag og kontraktskjøring av skolebarn, funksjonshemmede, rullestolbrukere, pasienter og pleietrengende til legevakt og sykehus.

I Oslo Taxi har vi en visjon om at vi har plass til alle. Det betyr at vi tar vårt samfunnsoppdrag på alvor og skal være en viktig del av kollektivtransporten. Vi skal levere taxitjenester etter verdiene likeverd, effektivitet og redelighet.

Oslo Taxi SA består i tillegg til drosjesentralen Oslo Taxi av selskapene Oslo Taxibuss AS,  Elvebyen Taxi AS, Taxi Sør As og CenCom AS.

Oslo Taxi
Trondheimsveien 100