Oslo Pride Parade: 40.000 deltakere

Årets Pride Parade har slått alle tidligere rekorder, med over 40.000 deltakere, 129 innmeldte bidrag og 250.000 tilskuere langs paraderuten.

- Det har vært en helt fantastisk dag. Pride Paraden er høydepunktet under Oslo Pride og vi er så utrolig stolte at så mange ønsker å delta i denne viktige markeringen sammen med oss, sier Festivalsjef i Oslo Pride, Fredrik Dreyer.

Årets Oslo Pride har slått flere rekorder. Aldri før har så mange mennesker vært innom de ulike delene av Oslo Pride. Pride House har hatt rekordmange besøkende med over 2350 innom. Pride Art, som har siste utstillingsdag søndag 2. juli har aldri hatt så mange innom utstillingen sin i Rådhusgalleriet og Pride Park har vært meget godt besøk.

- Vi har hatt et veldig sterkt program i år, dette gjenspeiles i besøkstallene både på Pride House og Pride Art, sier Dreyer.

- Dette hadde ikke vært mulig uten de 50 helårsfrivillige og over 250 frivillige som jobber under de ti dagene Oslo Pride foregår. Jeg er så utrolig stolt av dem alle sammen, sier Dreyer.

• oslo pride; pride parade; 2017;

Oslo Pride er Norges største pride-festival, og er et ti dager langt politisk markering og feiring av kjønns- og seksualitetsmangfold.