Tar roret i Oslo Pride

Lars Arnesen og Sol Straand Rørvik er det nye lederparet i Oslo Pride.

‒ Vi utfyller hverandre godt, og er klare til å løfte festivalen til nye høyder, sier Oslo Prides nye styreleder, Lars Arnesen.

Sammen med Sol Straand Rørvik, tar Arnesen over ansvaret for Oslo Pride-skuta, når Stein Runar Østigaard nå gir fra seg roret.

Arnesen har  vært økonomiansvarlig siden mai 2013, mens Straand Rørvik har vært nestleder siden februar. Og for å sikre kompetanseoverføring ved lederskiftet, fortsetter Østigaard som styremedlem.

‒ Vi tar over en stor og viktig festival. Den er godt etablert, har solide fagsjefer, dedikerte frivillige og mange og gode samarbeidspartnere. Derfor er det med både ærefrykt og glede vi nå skal ta Oslo Pride videre, sier nestleder Rørvik.

Det nye lederparet har en klar plan for hvordan Oslo Pride nå skal vokse og bli bedre.

‒ Vi skal bygge på alt det som er bra med Oslo Pride. Det handler blant annet om å bygge enda mer robuste faggrupper. Som betyr at vi skal styrke festivalen på blant annet eventsiden, på market og på informasjon, sier Arnesen.

‒ Om du ønsker å bidra med noe, er du hjertelig velkommen med på laget. Det er alltid mange ting vi kan bli bedre på, derfor søker vi etter frivillige med alle typer kompetanse, sier Straand Rørvik, og ber folk sjekke ut oslopride.no/blimed.

Lys framtid sammen med LLH

Når festivalens framtid nå skal stakes ut, er det nye lederparet klare på at dette skal skje i samarbeid med eier, LLH Oslo og Akershus (LLH OA).

‒ Oslo Pride vil alltid være et politisk prosjekt i regi LLH OA. Dessuten er festivalen relevant på et nasjonalt politisk plan. Oslo Pride er politikk i praksis, hvor vi viser at mangfold og debatt går hånd i hånd med kultur og fest. Derfor er det viktig at knytningen til LLH er synlig og sterk, sier Arnesen.

‒ Og samtidig som vi skal bli enda mer slagkraftig og relevant politisk, skal vi fortsatt lage de største og beste skeive festene, legger Straand Rørvik til.

Høst 2014: Evaluering

Med mange gode erfaringer fra EuroPride 2014 i Oslo i bagasjen, er Arnesen og Rørvik trygge på at Oslo Pride går en lys framtid i møte.

Det er leder i LLH OA, Hans Heen Sikkeland også sikker på. Han ønsker, på vegne sitt styret, Arnesen og Straand Rørvik velkommen inn i ledelsen av festivalen. Samtidig rettes en stor takk til Stein Runar Østigaard, som nå går av.

‒ En stor takk må rettes til Stein Runar Østigaard, som var helt avgjørende for at EuroPride ble loset trygt i havn. Oslo Pride står nå stødig og godt, og framtiden er lys,  sier Sikkeland.

Arbeidet med å evaluere EuroPride 2014 i Oslo er påbegynt, og planer for Oslo Pride 2015 tar form.

‒ Når vi nå evaluerer årets festival og bygge Oslo Pride videre, er jeg glad for at det er med duoen Arnesen og Rørvik i ledelsen, avslutter Sikkeland.

Vil du bidra? Les mer på www.oslopride.no/blimed

Fakta:

Oslo Pride, tidligere kjent som Skeive dager, er Norges største pride-festival, med lhbtiq-personer og venner som  målgruppe. Festivalen arrangeres hvert år, vanligvis den siste uken i Juni, med Pride House, Pride Park, paraden, Kvinnekvelden og Skeiv Natt som  hovedarrangement.  Festivalen er heleid av LLH Oslo og Akershus, et lokallag i LLH – Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner..

Lars Arnesen: Har lang fartstid fra ulike verv i Skeiv Ungdom og har vært økonomiansvarlig i Oslo Pride siden mai 2013. Går 5. avdeling juss, ved UiO.

Sol Stranda Rørvik: Er med som nestleder for andre gang i 2015. Har master i psykologi og jobber som veileder i ungdomsteam NAV.

Oslo Pride er Norges største pride-festival, og er et ti dager langt friminutt for lhbtiq-personer.

Hvert år mot slutten av juni inviterer Oslo Pride hele Norges befolkning til ti dager med feiring av frihet og mangfold. Gjennom ti dager samles og møtes vi på Pride House på Litteraturhuset og i Pride Park på Rådhusplassen. Her møtes skeive, venner av skeive, mange organisasjoner og politikere til en miks av debatt og fest, for å oppleve kultur og sosialt samhold.

Festivalen avsluttes hvert år med Norges største folkefest (etter 17. mai), Paraden gjennom Oslos gater. Paraden har i 2013 og 2014 har hatt oppslutning på rundt 20.000 stolte lhbtoq-personer. Og langs paraderuten heies den fram av om lag 100.000 blide tilskuere.