​Økt interesse for Finland blant norske investorer

Press Release   •   Apr 25, 2018 07:10 CEST

Ragde Eiendom kjøper tre Plantasjen-eiendommer i Finland. Selger er Oslo Pensjonsforsikring (OPF).

Salget fra OPF omfatter tre Plantasjen-eiendommer lokalisert i henholdsvis Vasa, Borgå og Espo i Finland. OPF har vært eier av eiendommene siden 2010, da OPF overtok disse som nybygg fra Plantasjen. De tre eiendommene har lik leiestruktur, med cirka 17 års gjenværende leieavtale med Plantasjen.

– Dette har vært en god investering for OPF og med enkel forvaltning, men det var nå naturlig for oss å selge. Salget er i tråd med vår strategi om å konsentrere direkte eiendomsinvesteringer i Norge. Vi vil fortsatt investere i eiendom i utlandet, men da primært gjennom fond, sier Paul Børseth i OPF.

Pangea Property Partners AS og Advokatfirmaet Thommessen har vært rådgivere for OPF i forbindelse med salget.

– Det var bra interesse for eiendommene og en god spredning blant både internasjonale og norske aktører. For å nå bredt ut til aktuelle investorer for det finske markedet ble prosessen gjennomført i samarbeid med Mrec OY i Finland, men til slutt ble det altså en norsk kjøper, sier partner Linn Idsø Brenne i Pangea Property Partners. Hun legger til at det ble en morsom twist å jobbe cross-boarder med to norske aktører.

Ragde Eiendom har vært opptatt av den langsiktige kontantstrømmen som eiendommene representerer, og er tilfreds med å kunne overta eierskapet for de tre Plantasjen-eiendommene.

– Profilen på denne investeringen passer i miksen i vår portefølje fordi den gir en langsiktig forutsigbarhet. Det at Finland fortsatt har mer attraktive yield-nivåer, kombinert med en forventning om at makroforholdene er i ferd med å styrke seg, gjør dette til en attraktiv investering for oss, sier Edgar Haugen i Ragde Eiendom.

Advokatfirmaet Haavind har vært rådgiver for Ragde Eiendom, sammen med Carnegie.

Comments (0)

Comment

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.