Klart for byggestart på Tunkvartalet

Pressemelding   •   okt 09, 2019 08:16 CEST

Tunkvartalet, Lørenskog. Illustrasjon: Spor Arkitekter.

Tunkvartalet på Skårer Syd i Lørenskog har hatt en vellykket salgsstart, etter lansering tidligere i år. Tunveien Eiendom, som eies av Peab Eiendomsutvikling og Usbl, har dermed besluttet byggestart i prosjektet. Peab er totalentreprenør for første byggetrinn, og starter nå oppføringen av 105 leiligheter, som skal være innflyttingsklare i løpet av 2021.

Tunkvartalets første trinn består av ulike typer leiligheter i varierende størrelse. Her blir det alt fra ettroms til femroms leiligheter, i størrelser fra 30 til 121 kvadratmeter. I kjelleren blir det garasjeanlegg. Totalt skal Peab bygge rundt 16 000 kvadratmeter, hvorav 7 000 kvadratmeter blir under bakken. Totalentreprisen har en verdi på 259 MNOK eks. mva.

− Vi setter stor pris på å få tillit fra byggherren til å bygge dette fine boligprosjektet. Vårt mål er at vi skal ha godt fornøyde boligkjøpere ved overtakelse og innflytting om to års tid. Solid planlegging og koordinering er områder vi vil legge ekstra vekt på, spesielt med tanke på at det samtidig vil være mye annen utbygging i området. Godt samarbeid med andre aktører og kommunen underveis blir essensielt for fremdrift og gjennomføring, sier prosjektsjef Torbjørn Mehus i Peab Bygg.

Spor Arkitekter har tegnet Tunkvartalet, som får flott beliggenhet i rolige og landlige omgivelser. Alle leilighetene blir gjennomgående lyse og moderne, og får blant annet vannbåret gulvvarme, i tillegg til solrik balkong eller markterrasse. Det er også planlagt et tun i midten av leilighetsbyggene.

− Tunpaviljongen blir et felles og hyggelig møtested for beboerne, der det er muligheter for aktiviteter både inne og ute. Paviljongen er uisolert, men en vedovn vil gjøre rommet koselig og lunt, forteller Roar Viken, prosjektleder i Usbl og representant for byggherren Tunveien Eiendom.

Tunveien Eiendom er deleid med 50 prosent av Boligbyggelaget Usbl og 50 prosent av Peab Eiendomsutvikling.

− Vi planlegger for utbygging av totalt 380 nye boliger i Tunkvartalet. Det er hyggelig å konstatere at salget på første trinn har vært så bra at vi nå kan starte å bygge. Neste trinn legges ut for salg i slutten av første kvartal 2020, sier administrerende direktør Henning Hanevold i Peab Eiendomsutvikling.

For mer informasjon, kontakt:

• Usbl: Roar Viken, prosjektleder og byggherrerepresentant,+47 41 65 19 65
  • Peab Eiendomsutvikling: Henning Hanevold, administrerende direktør, +47 917 86 020
  • Peab Bygg (entreprenør): Torbjørn Mehus, prosjektsjef, +47 995 48 839

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med cirka 15 000 ansatte og en årlig omsetning på cirka 53 milliarder svenske kroner. Konsernet har strategisk plasserte kontorer i Sverige, Norge og Finland. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne i Sverige. Aksjen er børsnotert ved NASDAQ Stockholm. I Norge har Peab 1500 medarbeidere og en årlig omsetning på 5,7 milliarder kroner.