Peab bygger leilighetsbygg i Skien

Pressemelding   •   apr 27, 2018 12:31 CEST

Prestegårdsgate, Skien. Illustrasjon: Børve Borchsenius arkitekter as.

Peab er i gang med oppføring av 20 leiligheter i Prestegårdsgate i Skien. Oppdraget er en totalentreprise med en kontraktssum på 46,7 millioner kroner.

− Prosjektet passer godt inn i porteføljen vår, og gir god sysselsetting til våre egne ansatte håndverkere, sier Petter Solli, sjef for Peabs byggvirksomhet i Telemark og Vestfold.

Unik beliggenhet

Utvikler og byggherre i prosjektet er Telemark Vestfold Utvikling, som er et datterselskap av Peab Eiendomsutvikling. Boligene får unik beliggenhet inntil Lundedalen, bare noen minutters gange unna Skien sentrum. Leilighetene blir åpne, lyse og moderne med store og fine terrasser. Det er heis fra garasjekjeller til alle leilighetsnivåer, med inngang fra svalgang.

− Prosjektet er utviklet med tanke på mennesker som ønsker en bynær og lettere tilværelse i ny og praktisk leilighet, samtidig som de har flotte turområder rett utenfor døren, sier daglig leder Morten Borge i Telemark Vestfold Utvikling.

Innflyttingsklart i år

Leilighetsbygget oppføres i tre etasjer pluss parkeringskjeller. Bygget får et totalt bruksareal på 2724 kvadratmeter inkludert kjellerarealene. Byggingen er i gang, og leilighetene skal være innflyttingsklare i månedsskiftet oktober-november 2018.

− Hovedbæresystemet er plasstøpt betong og plassbygde våtrom. Fasadematerielene består av panel av typen Superwood og pussede flater utført som «Sto-puss». Bygget blir pelet til fjell, med snittdybde på cirka 20 meter, opplyser Peabs prosjektleder Lars Hunkilen.

Fakta Prestegårdsgate

• Byggherre: Telemark Vestfold Utvikling AS
  • Totalentreprenør: Peab AS (inkl. prosjektering av alle fagområder med unntak av LARK)
  • Arkitekt: Børve Borchsenius arkitekter as

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med 15 000 ansatte og en årlig omsetning på 50 milliarder kroner. Konsernet har strategisk plasserte kontorer i Sverige, Norge og Finland. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne i Sverige. Aksjen er børsnotert ved NASDAQ Stockholm. I Norge har Peab 1500 medarbeidere og en årlig omsetning på 5,6 milliarder kroner.