Peab bygger signalbygg i Årnes sentrum

Pressemelding   •   okt 29, 2018 09:29 CET

Årneskvartalet. Illustrasjon: Romerike arkitekter AS.

Midt i Årnes sentrum skal Peab oppføre Årneskvartalet, med 52 leiligheter og to etasjer med næringslokaler. Kontrakten har en verdi på 176 MNOK eks. mva.

Første og andre etasje av Årneskvartalet vil være tilrettelagt for helsetilbud, butikker og kontorer. De øvrige fem etasjene vil bestå av moderne 2-, 3- og 4-roms leiligheter. Bygget har tilhørende garasjeanlegg i kjeller og på plan 1. Det er fine takterrasser og mulighet for elbillading i bygget.

Et løft for sentrum

Byggherre og utvikler er Årneskvartalet AS som består av initiativtaker Morten Engeflaen i Skotøimagasinet AS, og Per Henrik Bråthen og Tim A. Holmvik i Hobrå Eiendom AS. Hobrå Eiendom AS er et lokalt eiendomsutviklingsselskap som har spesialisert seg på større og kompliserte bolig- og næringsprosjekter i tettstedene på Øvre Romerike.

− Selskapet synes det er hyggelig å bidra til å et sentrumsløft i Årnes i anledning 90-årsjubileet til Skotøimagasinet. Dette er et viktig område med et stort potensial, og som trenger fornyelse og modernisering. Trekanten park, ny gatestruktur, samt undergangen ved Årnes stasjon til elveområdet er positive elementer som løfter Årnes, sier Morten Engeflaen.

− At vi nå kan realisere nye og moderne næringslokaler og boenheter sentrumsnært gjør sitt til at vi ser optimistisk på fremtiden.

Opptatt av lokalsamfunnet

Prosjektet omfatter om lag 2200 m2 parkeringskjeller, 3700 m2 næringsarealer og 5000 m2 boligarealer. Parkeringskjelleren vil også inneholde sportsboder og sykkelparkering, og det blir adkomst med heis rett opp til leilighetene. På toppen av bygget blir det felles takterrasse med benker, bord og beplantning.

− Vi er veldig fornøyde med å bli valgt som totalentreprenør. Vi ser dette som et viktig samfunnsbyggerprosjekt, som vil bidra til å løfte Årnes sentrum. Med den sentrale beliggenheten for prosjektet blir det også ekstra viktig for oss å ta hensyn til lokalsamfunnet gjennom hele byggeperioden, sier distriktssjef Rune Lyngbø i Peab.

Bærekraftig prosjekt

Leilighetene får balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Det blir også vannbåren gulvvarme i leilighetene.

− Vi har hatt et godt samarbeid med byggherren i samspillsperioden. I fellesskap har vi klart å utvikle et bærekraftig prosjekt, som vi håper kommer til stor nytte for både innbyggere og næringsliv i Årnes, sier Lyngbø.

Byggeprosjektet kommer i gang i starten av 2019, og skal stå ferdig i 2020.

Mer informasjon, kontakt:

Rune Lyngbø, distriktssjef Peab, mob. 951 45 280, rune.lyngbo@peab.no

Morten Engeflaen, styreleder Årneskvartalet AS, mob. 915 91 281, morten@skotøymagasinet.no

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med cirka 15 000 ansatte og en årlig omsetning på 51 milliarder kroner. Konsernet har strategisk plasserte kontorer i Sverige, Norge og Finland. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne i Sverige. Aksjen er børsnotert ved NASDAQ Stockholm. I Norge har Peab 1400 medarbeidere og en årlig omsetning på 5,7 milliarder kroner.