Peab bygger Waldemars Tårn i Oslo

Pressemelding   •   sep 25, 2019 08:35 CEST

Waldemars Tårn. Illustrasjon Grape arkitekter.

Peab skal bygge siste del av Kiellandkvartalet på Aleksander Kiellands Plass i Oslo. Byggherre er Fredensborg Bolig, og kontrakten har en verdi på 114 MNOK eks. mva.

Kiellandkvartalet består av en gruppe bygårder fra vidt forskjellige tidsepoker. I fase 1 har flere eksisterende bygg med boliger og næringseiendom blitt rehabilitert. Nå nærmer det seg siste fase. Darres gate 4 skal rives og erstattes med et nybygg med 35 leiligheter og en næringsdel. Peab er valgt som totalentreprenør.

− Vi er stolte av å få jobben med å komplettere siste fase i Kiellandskvartalet. Peab har solid erfaring og kompetanse på leilighetsprosjekter. Vi ser frem til å levere god kvalitet og profesjonell gjennomføring, sier Peabs regionsjef, Trond Ormstad.

Grundig forprosess

Prosessen mellom entreprenør og byggherre frem til signering av kontrakt har vært lang og grundig. Målet har vært å optimalisere prosjektet, og avdekke utfordrende grensesnitt mot naboeiendommene, som ble rehabilitert tidligere i år.

− Byggherre har gjort viktige grep knyttet til rehabilitering og utvikling av eiendommen, som nå føyer seg godt inn i eksisterende nabolag, sier Peabs prosjektsjef, Torbjørn Mehus.

Eksisterende bygningsmasse ligger høyere enn nybygget, og det gir noen utfordringer på byggetomta.

− Det blir stort fokus på grunnarbeider og fundamentering i dette prosjektet, fastslår Peabs prosjektleder, Beate Cappelen.

Positiv byutvikling

Byggingen av Waldemars tårn vil på mange måter fullføre hele bybildet omkring Aleksander Kiellandsplass. Det etableres en ny dagligvarehandel i bygget, og i forbindelse med fase 1 er det bygget en trapp innerst i Hauchs gate, som er en viktig gangforbindelse til Waldemar Thranesgate.

− Prosjektets løsninger svarer på ønskene i gjeldende regulering og kommuneplan. Blant annet åpner vi opp gårdsrommet og fremhever verneverdig bebyggelse. Waldemars Tårn vil bidra til en positiv utvikling av byen, sier prosjektsjef Erik Bull-Hansen i Fredensborg Bolig.

Boligkunden er viktigst

Han sier prosjektet stiller krav til presise løsninger og høy kvalitet i utførelsen. Det aller viktigste for byggherren er at kunden skal få en god opplevelse.

− Peab er en av de største entreprenørene i landet, og vi er trygge på at de kan løse denne oppgaven på en god måte. Vi forventer et godt og løsningsorientert samarbeid, slik at prosjektet leverer de ønskede kvaliteter. Vi gleder oss til å ta fatt på oppgaven sammen med Peab, sier Bull-Hansen.

Waldemars Tårn

• 35 leiligheter
  • 850 m2 næring
  • BTA 3986 m2
  • BRAs 2273 m2
  • Oppstart: Tredje kvartal 2019
  • Ferdigstillelse: Våren 2021
  • Illustrasjoner: Grape arkitekter
  • Arkitekt i utførelse: Gunnar Kind arkitekter

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med cirka 15 000 ansatte og en årlig omsetning på cirka 53 milliarder svenske kroner. Konsernet har strategisk plasserte kontorer i Sverige, Norge og Finland. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne i Sverige. Aksjen er børsnotert ved NASDAQ Stockholm. I Norge har Peab 1500 medarbeidere og en årlig omsetning på 5,7 milliarder kroner.