Peab i mål med bru- og veiprosjekt i Namsskogan

Pressemelding   •   nov 28, 2018 13:47 CET

Tirsdag 27. november var det offisiell åpning av ny vei over jernbanen ved Vintermyr på E6 i Nord-Trøndelag.

Tirsdag 27. november var det offisiell åpning av ny vei over jernbanen på Vintermyrkrysset langs E6 i Namsskogan i Nord-Trøndelag.

Peab Anlegg har bygget en bru over jernbanen og om lag én kilometer ny vei. Jernbaneundergangen med ett kjørefelt er nå historie, og nå flyter trafikken i begge retninger over den nye brua. Med det er flaskehalsen på Vintermyrkrysset på E6 borte.

Måtte legge om planene

Byggingen startet for to år siden, og opprinnelig var det planlagt ny jernbaneundergang. Underveis i prosjektet viste det seg at myra i området også gikk under jernbanefyllinga, og dermed måtte planene legges om.

− Sammen med Peab måtte vi kaste de opprinnelige planene og planlegge ny utbyggingsbru samtidig mens anleggsarbeidet pågikk, uttalte Idar Buknotten i Statens vegvesen i en artikkel i Namdalsavisa onsdag 28. november.

Økt trafikksikkerhet

Prosjektkostnaden endte på 120 millioner kroner. Det gjenstår noe arbeid før Peabs anleggsarbeidere forlater området. Strekninga nord for overgangen skal forhøyes og rettes ut.

− Den nye jernbaneundergangen og veiomleggingen bidrar til økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet på Vintermyr. I Peab er vi opptatt av å drive gode prosjekter som bidrar til samfunnsbygging. Det føles ekstra godt å være i mål med et prosjekt vi vet lokalbefolkningen lenge har ønsket, sier avdelingssjef Martin Carrick i Peab Anlegg.

Minus 32 grader

Han er også dypt imponert over den jobben Peabs anleggsarbeidere har gjort, spesielt med tanke på forrige vinters vær og temperaturer.

− Vinteren var ekstremt tøff, med temperaturer helt ned mot -32 grader. Da er det rimelig kaldt å jobbe ute på et anlegg. Vi er rett og slett veldig stolte over innsatsen til medarbeiderne våre, sier Carrick.

Konstruktivt samarbeid

Peabs anleggsdirektør sier prosjektet har vært både interessant og lærerikt, og at samarbeidet med byggherren har vært konstruktivt og godt.

− Til tross for alle utfordringer og endringer underveis, har begge organisasjonene vært løsningsorienterte og jobbet mot ett felles mål, sier Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg.