Peabs årsresultat 2019

Pressemelding   •   feb 06, 2020 09:03 CET

Jesper Göransson, administrerende direktør og konsernsjef i Peab. Fotograf: Mette Ottosson.

− I 2019 økte vi omsetningen med tre prosent til 54 milliarder svenske kroner. Når vi justerer for kostnader knyttet til oppkjøp og elimineringer, ser vi også en økt lønnsomhet. Det foreslåtte ekstra utbyttet* viser at Peab, gjennom våre fire samarbeidende forretningsområder, har en evne til å generere god inntjening for våre aksjonærer. Vi har stabile markedsutsikter, og tar nå fatt på 2020 gjennom å fullføre oppkjøpet av YITs asfalt-, pukk- og grusvirksomhet, som forventes å skje i løpet av første halvår, sier Jesper Göransson, administrerende direktør og konsernsjef i Peab.

* Se egen pressemelding fra Peab AB

Januar - desember 2019

• Nettoomsetning: 54 008 MSEK (52 233)
  • Driftsresultat: 2 568 MSEK (2 573)
  • Driftsmargin: 4,8 prosent (4,9)
  • Resultat før skatt: 2 510 MSEK (2 518)
  • Resultat per aksje: 7,09 SEK (7,12)
  • Ordreinngang: 44 130 MSEK (51 087)
  • Ordrereserve: 42 494 MSEK (45 819)
  • Kontantstrøm før finansiering: -551 MSEK (-1 021)
  • Nettogjeld: 7 507 MSEK (3 551). Eksklusiv økning grunnet IFRS 16 Leasingavtaler er nettogjelden 6 743 MSEK
  • Soliditet: 31,7 prosent (30,4). Eksklusiv økning grunnet IFRS 16 Leasingavtaler er soliditeten 32,3 prosent
  • Styret foreslår et utbytte på 4,20 SEK (4,20) per aksje
  • Styret foreslår ekstra utbytte for et eiendomsselskap i henhold til Lex Asea (Se egen pressemelding fra Peab AB)

Oktober - desember 2019

• Nettoomsetning: 15 312 MSEK (14 845)
  • Driftsresultat: 755 MSEK (863). Anskaffelse av resterende aksjer i Smidmek er belastet med 47 MSEK
  • Driftsmargin: 4,9 prosent (5,8)
  • Resultat før skatt: 724 MSEK (839)
  • Resultat per aksje: 2,00 SEK (2,39)
  • Ordreinngang: 12 096 MSEK (10 451)
  • Kontantstrøm før finansiering: 552 MSEK (949)

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med cirka 15 000 ansatte og en årlig omsetning på cirka 54 milliarder svenske kroner. Konsernet har strategisk plasserte kontorer i Sverige, Norge og Finland. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne i Sverige. Aksjen er børsnotert ved NASDAQ Stockholm. I Norge har Peab 1500 medarbeidere og en årlig omsetning på 6 milliarder kroner.