Ballantine's 30 Year Old

Blogginnlegg -

Det er tross alt fredag!

Det er fredag i dag, og som de flinke nordmenn og -kvinner vi er, har vi blitt oppdratt til at det er da vi skal kose oss! For noen betyr det godteri, for andre er det den faste fredagstacoen. For noen derimot er det det øyeblikket som passer aller best for å bryte forseglingen på den splitternye whiskyflasken, som vi har spart på i månedsvis.

Lesson nr. 1:
Ikke spar på den ene flasken for alltid. Vi lever bare en gang og greier.
I markedsføringssjargong sier vi gjerne: "Denne flasken nytes som en belønning eller i ett av livets spesielle øyeblikk." Men kanskje er dette spesielle øyeblikket akkurat i kveld. Det er det bare du som bestemmer!

Lesson nr. 2:
Om du fortsatt leter etter denne spesielle flasken, kan du like gjerne prøve deg på en Ballantine‘s 30 Y.O.  Noen av de mest sjeldne whiskyer fra minimum 30 år og oppover inngår i denne utsøkte blenden. Til dels kommer de fra destillerier som ikke lenger eksisterer i dag. Whiskyen vant gullmedaljen i International Spirits Challenge og ble tildelt 92 poeng av whiskyeksperten og Whiskey Bible forfatteren Jim Murray.
Dette er altså en spesielt luksuriøs whisky, men det har du kanskje skjønt!?

Tilgjengelig i begrenset antall i Vinmonopolets bestillingsutvalg, Vinmonopol nr. 10454501, 70cl, veil. pris 3230,-.

Men uansett hvilken type fredagskos du velger akkurat i dag, så får du for all del ha det hyggelig!

Riktig god helg :)

SMAKSNOTATER - BALLANTINE'S 30 Y.O.

DUFT: Lang, behagelig duft, full av frukt, elegant sødme og vanilje fra eikefat. Tydelig tegn på at whiskyen har vært fatlagret lenge. Noe røyk.

SMAK: Kompleks og balansert, med smak av søt honning og vanilje. Blomster og fruktnoter komplimenterer hverandre. Syltetøy og hint av saltsmør.

FINISH: Lang, krydret.

FARGE: Dyp gylden, med tydelig tegn på whiskyens alder.