Maison Belle Epoque, Epernay, Champagne, juli 2017

Champagnehuset Perrier-Jouët gjenåpner sin historiske residens

En dør åpnes og avslører en verden full av eleganse, skjønnhet and verdighet. En verden der fortiden æres, nåtiden feires og fremtiden omfavnes. En verden der naturen inspirerer kunsten og kunsten omformer naturen. Velkommen til den ærverdige champagne-produsenten Maison Perrier-Jouëts verden. Velkommen til Maison Belle Epoque.

Innenfor disse fire veggene har det utspilt seg en lang og innholdsrik historie. Det er historien om Maison Perrier-Jouët som ble grunnlagt i 1811 med ekteskapet mellom Pierre-Nicolas Perrier og Rose-Adélaïde Jouët som forente sin felles lidenskap for kunst og natur i en ny og unik visjon for champagne. Men det er også historien om hjemmet til en stor familie, der flere generasjoner med sine egne lidenskaper og personligheter har bodd og satt sitt preg på huset, kunstsamlingen, hagene og kjellerne.

Maison Belle Epoque gjenåpner nå dørene etter en lang og omfattende restaurering og fremstår i dag igjen som et levende uttrykk både for Maison Perrier-Jouëts 200 års kulturarv og merkets fremdeles like aktuelle filosofi. Her i disse rolige og intime omgivelsene kan man oppleve en ekstraordinær savoir-faire (praktisk dyktighet) viet til en eksepsjonell savoir-vivre (livskunst), der kunst og natur går sammen om å skape skjønnhet og underverker i hverdagen …

Fra familieresidens …

Nesten like lenge som Maison Perrier-Jouët har eksistert har også Maison Belle Epoque vært familiens hjem. Dette elegante herskapshuset ble bygget på slutten av det 18. århundre. I 1850 ble det kjøpt av Eugène Gallice, svogeren til Charles Perrier, grunnleggernes sønn. Charles planla selv byggingen av sitt egen residens rett ved siden av – det imponerende Château Perrier, der kan lot det oppføre store drivhus i hagen for å dyrke sin interesse for botanikk.

Eugène Gallice var kunstelsker, samlet malerier og tegninger og var et grunnleggende medlem av Frankrikes kunsthistoriske selskap. Dette var en interesse han ga i arv til sønnene Henri og Octave. Mens Henri ledet Maison Perrier-Jouët tilbrakte den yngre broren mye av tiden sin i Paris og nøt livet i den tidsalderen som ofte beskrives som “Belle Epoque”. Han var venner med mange av datidens avant garde-kunstnere, så det var helt naturlig å spørre Gallé, en av foregangskunstnerne i den franske art nouveau-bevegelsen om å lage en design for Perrier-Jouët-champagne. Oppdraget ble utført og fire magnumflasker emaljert med delikate japanske hvite anemoner ble levert i 1902. Den vakre dekoren ga inspirasjonen til en eksepsjonell cuvée som senere skulle bli verdensberømt som Perrier-Jouët Belle Epoque.

… til Maison Belle Epoque

I årene som fulgte fortsatte herskapshuset å åpne sine dører for Maison Perrier-Jouëts venner. Da Michel Budin, en slektning av Gallice-familien og samler av art nouveau-kunst overtok virksomheten, hadde han en fantastisk visjon – å omgjøre huset til et symbol på både savoir-faire og savoir-vivre for atter og en gang for alle å kunne forene kunstens og naturens underverker. Maison Belle Epoque var født.

En feiring av savoir-faire

Renoveringen av Maison Belle Epoque skapte behov for kunnskapen og ferdighetene til en rekke kunstnere, alle mestere innen sitt felt – fra flisskjærerne og -leggerne som la de 330 000 flisene i mosaikken i entreen for hånd til sjablong-kunstneren som håndmalte de dekorative elementene som pryder mange av rommene. Møbelstoffene ble vevd med utgangspunkt i de originale art nouveau-mønstrene som befant seg i arkivene til en av Frankrikes største og eldste produsenter. Det tok 1 100 meter stoff, 270 meter frynser, 80 par gardinholdere og 2 000 arbeidstimer å skape det fantastiske huset besøkende til Maison Belle Epoque kan se i dag.

Den omhyggelige restaureringen har ikke bare brakt Maison Belle Epoque tilbake til sin fordums prakt, det har også gitt den flotte kunstsamlingen et nytt liv. Huset inneholder den største private samlingen av art nouveau-kunst i Europa og omfatter eksepsjonelle verker utført av denne kunstretningens ledende representanter. Maison Belle Epoque er likevel mye mer enn et museum. Det er en bygning som skal bebos og oppleves – akkurat som den en gang ble av flere generasjoner av grunnleggerfamilien og nå igjen vil bli av Maison Perrier-Jouëts gjester. I hele Maison Belle Epoque går kunst og natur sammen om å skape en levende, harmonisk enhet som gjenspeiler grunnleggernes lidenskap, inspirasjonen fra art nouveau-kunsten og Maison Perrier-Jouëts unike champagne-visjon.

Den 6. juli 2017 kunne Maison Perrier-Jouët endelig feire gjenåpningen av familiens historiske hjem. Det elegante herskapshuset åpnet sine dører for 150 gjester – husets venner, internasjonal presse og kjendiser, blant annet supermodellen Karolina Kurkova.

I Norge feirer vi gjenåpningen av Maison Belle Epoque med lanseringen av Cuvée Belle Epoque Rosé 2006, en eksepsjonell cuvée fra prestisje-kolleksjonen til Perrier-Jouët. Laget utelukkende i de beste årene, er denne vinen et resultat av naturens gavmildhet. Cellar Master Hervé Deschamps' intensjon bak denne champagnen var å oppnå den perfekte balansen mellom de sjenerøse karakteristika til 2006-årgangen og konsistensen til Perrier-Jouëts unike stil. Tilgjengelig i bestillingsutvalget fra 07.07. (VMP nr.: 7285501, kr 2.848,-).