Rekruttering - Kroppsspråket avslører

Nyhet   •   jan 13, 2017 11:21 CET

Rekruttering

Enkelte lyver, mens noen pynter på CV og søknad. Andre spiller en rolle i intervjuet. Kroppsspråket kan imidlertid avsløre kandidaten bak masken.

Sminker sannheten

Å ansette folk kan virke som en risikosport. I en undersøkelse innrømmet litt over ti prosent at de har vært uærlige i CV’en eller i et jobbintervju. Tatt i betraktning at enkelte jobbsøkere lyver eller sminker på sannheten, og at ledere generelt sett er dårlige til å sjekke referanser, er det all grunn til å skjerpe oppmerksomheten under selve jobbintervjuet. Dette gjelder særlig den nonverbale kommunikasjonen.

Personen bak rollen

Mange lederkandidater møter svært godt forberedt til intervju. Men hvem er dette mennesket når han trer ut av rollen som profesjonell jobbsøker? Er dette en person du vil ha som leder eller medarbeider? Kandidatens kroppsspråk og intervjuers måte å stille spørsmål på kan gi noen svar. Det er langt vanskeligere å lyve med kroppsspråket enn med ord.

Direkte spørsmål og talende hender

Vi erfarer at det er de direkte, konkrete spørsmålene som får kandidater til å falle ut av rollen. Men man må holde dem enkle og korte. Det er også et godt tips å følge med på kandidatens hender. Dette fordi hendene ofte forteller sannheten uavhengig av de ordene som måtte komme. Lytt også til stemmen og følg med på blikket til kandidaten.

Mange undervurderer kroppsspråket

Det er viktig å ta seg tid til å observere kandidaten. Dette krever trening.

Den vanligste feilen som mange ledere gjør under intervjuet, er at de ikke er direkte nok i spørsmålene sine. De er heller ikke flinke nok til å hente opp igjen tråden når kandidaten snakker ting bort. Mange er ikke gode nok som observatører og underkjenner den nonverbale kommunikasjonen.

Hva om man sitter igjen med en følelse av at noe var galt i en samtale uten å vite hva? Utforsk videre. Still flere spørsmål og vær grundig med referansesjekk.

Kommentarer (0)