Vintermørket gjør oss deprimerte

Mangel på sollys i de mørke vintermånedene påvirker energinivået vårt. En ny undersøkelse viser at syv av ti avlyser aktiviteter i vinterhalvåret på grunn av lite energi. Aller verst er det for de unge.

Snart erstattes lyse sommerdager med den mørke vintertiden, og vi får færre timer med dagslys. Ifølge en fersk undersøkelse fra Philips har mangel på lys en påvirkning på aktivitetsnivået og vår psykiske helse.

• Undersøkelsen viser at de aller fleste av oss blir påvirket av mørketiden. Mindre dagslys kan resultere i at vi blir mindre effektive på jobb og mindre sosiale på fritiden. Hele 6 av 10 skulle ønske de hadde mer energi om vinteren, sier Madelene Öhlin, nordisk markedsansvarlig for Beauty i Philips.

Dropper trening og venner
Undersøkelsen vitner om at mangelen på energi påvirker aktivitetsnivået og vårt sosiale liv. Hele syv av ti respondenter oppgir at de dropper aktiviteter om vinteren som følge av energimangel. Det vanligste er å droppe trening, etterfulgt av møter med venner eller familie.

Vinteren er særlig tung for de unge. Tre av ti respondenter i alderen 18-22 år oppgir at de blir lettere deprimerte i vinterhalvåret. Til sammenlikning føler en av ti i aldersgruppen 50-65 år seg lettere deprimerte i samme periode.

Trettere på jobb
Ifølge undersøkelsen går mangel på energi også utover innsatsen på jobben. Fire av ti respondenter oppgir at de føler seg trettere på jobb i vinterhalvåret enn ellers. Igjen er det den yngre aldersgruppen som lider mest. I undersøkelsen oppgir halvparten av unge i alderen 18 til 22 år at de er trøttere om vinteren.

Undersøkelsen tyder på at trøttheten blir med oss hele dagen, og kan ha en negativ effekt på hjemmebane. Halvparten av respondentene oppgir at de havner i konflikt med familie, venner eller bekjente fordi de er trøtte eller slitne i vinterhalvåret.

• Å øke mengden dagslys er helt avgjørende for å øke energinivået om vinteren. Om du ikke kommer deg ut på dagtid, finnes det gode substitutter på markedet. En energilampe er perfekt å bruke på kontoret når du trenger ekstra energi. 20-30 minutter er nok til at du føler deg piggere, avslutter Madelene Öhlin.

Undersøkelsen kort oppsummert

• 85 prosent opplever at de har mindre energi i vinterhalvåret
  • 68 prosent dropper aktiviteter som følge av mangel på energi i vinterhalvåret
  • 61 prosent skulle ønske de hadde mer energi i vintermånedene
  • Nordmenn misliker mørket mest med vinteren (25,5 prosent), deretter sludd og slaps (38 prosent)
  • 50 prosent havner i konflikt med familie, venner og bekjente fordi de er trøtte eller slitne i vinterhalvåret
  • 35 prosent kjenner seg trøttere på jobb gjennom vinterhalvåret
  • 20 prosent sover mer i vinterhalvåret som følge av lite energi
  • 15,5 prosent blir lettere deprimerte i vinterhalvåret. Her er unge mest utsatt, hvor 27,5 prosent i aldersgruppen 18-22 svarer at de blir lettere deprimerte om vinteren

Philips EnergyUp:
Philips har utviklet energilampeserien EnergyUp som bruker dagslyset for å øke energinivået og humøret. Energy Up finnes i følgende modeller:

• EnergyUp Natural White (HF3419), veil. pris 1 999 NOK
  • EnergyUp Intense Blue, mid end (HF3420), veil pris 1 499 NOK
  • EnergyUp Intense Blue, high end (HF3430), veil pris 1 999 NOK

Les mer på http://www.philips.no/c-m-pe/lysterapi.

Besøk gjerne Philips på FacebookInstagram og YouTube

*Om undersøkelsen: Undersøkelsene er gjennomført av Snabba Svar på oppdrag av Philips. Undersøkelsen ble gjennomført i uke 36 2014. 1 000 nordmenn i alderen 18-65 deltok. Utvalget er representativt med hensyn til sammensetning av kjønn og region.

• Helse, sykepleie, legemiddel

• undersøkelse
  • energi
  • belysning