Plan Norges kommentar på nytt regjeringssamarbeid

Plan Norge er glade for at den nye samarbeidsavtalen mellom Høyre, FrP, KrF og Venstre prioriterer jenters utdanning som hovedsatsing i ny utviklingspolitikk.

- Dette kan ikke tolkes på noen annen måte enn at de borgerlige partiene vil følge opp sine løfter om en #Jentemilliard til utdanning, sier Per Kristian Sbertoli, politisk rådgiver i Plan Norge.

Før valget sendte Plan ut en oppfordring til alle listetopper for alle partier i landets 19 fylker og oppfordret dem til å slutte seg til kravet om at den årlige bistanden til utdanning bør økes med én milliard kroner i løpet av neste stortingsperiode, med fokus på tiltak for å sikre jenters utdanning. Hele 66 prosent av listetoppene sa ja til å støtte kravet, blant dem partilederne i Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.

- Det er 66 millioner jenter som ikke får gå på skole verden over. Å investere i jenters utdanning er nøkkelen til utvikling. Fattige land trenger sårt de viktige ressursene jenter og unge kvinner sitter på, og vi er svært glade for at den nye regjeringen allerede fra starten av markerer tydelig at dette blir et satsingsområdet i årene framover, sier Jørn Johansen, fungerende generalsekretær i Plan Norge.

Plan forventer at regjeringserklæringen som Høyre og Frp nå skal framforhandle konkretiserer løftet om å satse på utdanning, og opptrapping av den årlige utdanningsbistanden med minst en milliard.

- Vi regner også med at den nye regjeringen vil varsle en tydelig prioritering av barns rettigheter generelt i norsk utviklingspolitikk, i tråd med det Høyre tidligere har gått inn for, avslutter Sbertoli.

Følgende personer er tilgjengelige for kommentarer på dette:

Jørn Johansen,
fungerende generalsekretær, Plan Norge