Regjeringspartiene enige om mer penger til utdanning

Alle de fire borgerlige partilederne stiller seg bak Plans krav om at det må bevilges mer penger til utdanning av jenter i utviklingsland. - Vi er glade for den brede støtten og forventer at politikerne holder det de har lovet, sier Helen Bjørnøy, generalsekretær i Plan Norge.

Før valget sendte Plan ut en oppfordring til alle listetopper for alle partier i landets 19 fylker og oppfordret dem til å slutte seg til kravet om at den årlige bistanden til utdanning bør økes med én milliard kroner i løpet av neste stortingsperiode. Hele 66 prosent av listetoppene sa ja til å støtte kravet, blant andre partilederne i Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, som nå forhandler om regjeringsmakt.

-  Vi forventer at en ny regjeringserklæring inneholder et løfte om en opptrappingsplan for å øke utdanningsbistanden med minst én milliard innen utgangen av perioden. Samtidig bør regjeringserklæringen slå fast at Norge ønsker å ta et lederskap internasjonalt for å få fortgang i arbeidet for å nå målet om utdanning for alle, sier Per Kristian Sbertoli, politisk rådgiver i Plan.

- Jenter nøkkelen til utvikling

I dag bevilger Norge 1, 6 milliarder kroner årlig til utdanning. Dette er et beløp som har stått stille de siste åtte årene. Hadde utdanning fått samme andel av bistandsbudsjettet i 2013 som i 2005, ville det utgjort over én milliard kroner mer. Plan mener Norge må lede an i kampen for å sikre alle jenters rett til ni års kvalitetsskolegang.

- Det er 66 millioner jenter som ikke får gå på skole verden over. Å investere i jenters utdanning er nøkkelen til utvikling. Fattige land trenger sårt de viktige ressursene jenter og unge kvinner sitter på, og vi går ut fra at de norske politikerne tar ansvar i det videre arbeidet for å få dette til, sier Helen Bjørnøy.

• Bistand

• utvikling