Thommessen til topps i Plan Norge

Plan Norge har ansatt Olaf Thommessen som ny generalsekretær etter Helen Bjørnøy. Nå skal Thommessens brede erfaring fra næringsliv og politikk komme fattige barn til gode.

Olaf Thommessen (47) blir sjef for 56 ansatte i Plan Norge. 127 000 fadderbarn har fadder gjennom Plan Norge. Omsetningen har vokst stort siden starten i Norge i 1996 og er nå over 400 millioner kroner i året. Plan Norge er regnet som en av landets mest effektive innsamlingsorganisasjoner.

- Det mangler en stemme for barns bistandsbehov. Plan kan og bør være den stemmen, mener Thommessen.

Siviløkonomen var aktiv Venstrepolitiker i årene 2002-2011. Han var partiets nestleder, vararepresentant til Stortinget, representant i Oslo bystyre, og partiets innvandringspolitiske talsmann. Han har hatt flere sentrale roller i næringslivet, senest som leder for rådgivning knyttet til samfunnsansvar og bærekraft i Skandinavia i det globale konsulentselskapet Steria.

- Plan Norge har fått en sterk posisjon blant nordmenn. Jeg mener at også næringslivet har en oppgave med å gi bistand. Med næringslivet tyngre involvert blir Plans arbeid enda mer kraftfullt, sier Olaf Thommessen.

- Denne jobben oppsummerer hvem jeg er og alt jeg har gjort, innen politikk, arbeidsliv og frivillig arbeid, legger Thommessen til.

Styreleder i Plan Norge, Jan Erik Korssjøen, er glad for å få Olaf Thommessen som generalsekretær.

-Olaf Thommessen har et ekte og sterkt engasjement for de verdiene Plan står for og det arbeidet Plan gjør for barn og deres rettigheter. Vi tror han blir flink til å formidle dette verdisynet både innad og utad og at han vil være synlig og aktiv i samfunnsdebatten. Thommessen er dessuten en likandes kar som vil bli en god leder for Plans ansatte, sier Korssjøen.

Thommessen tiltrer etter nærmere avtale.

Om Plan Norge: Plan Norge startet i 1996, og i dag har 127 000 fadderbarn en Plan-fadder i Norge. Organisasjonen baserer seg hovedsakelig på innsamlede midler fra private givere. Mer enn 80 prosent av pengene går til formålet. Plans visjon er en verden der alle barn får realisert sine muligheter i samfunn som respekterer menneskers rettigheter og verdighet. Plans arbeid baserer seg på FNs barnekonvensjon, og jobber for at alle barn har rett til å gå på skole, få tilgang til helsetjenester, bli beskyttet mot vold, overgrep og forsømmelse, delta i samfunnet og være med å påvirke sine egne liv. Plan er religiøst uavhengig og partipolitisk nøytral.

Plan Norge - for og med barn