Plantasjens roser er Fairtrade-merkede

Pressemelding   •   sep 09, 2019 09:24 CEST

Fra og med uke 36 vil alle roser som selges i Plantasjens samtlige butikker være Fairtrade- merkede, og dermed bidra til at både dyrkere og ansatte i produksjonen får bedre arbeids- og levevilkår.

Gjennom Fairtrade får dyrkere og ansatte i land med utbredt fattigdom bedre kunnskap om sine rettigheter, større forsørgingsmuligheter og en styrket posisjon på verdensmarkedet.

Vi støtter rettferdig handel
Alle våre roser er Fairtrade-merkede. Fairtrade-merket er det internasjonale symbolet for sosial og bærekraftig utvikling. Det viser at råvareproduserende bønder og arbeidere har fått bedre handelsbetingelser og at råvarene er dyrket etter standarder for trygge arbeidsforhold og bærekraftig jordbruk. Alle Fairtrade-merkede roser er sporbare gjennom hele verdikjeden.

Gjennom krav til råvarebetaling, tryggere arbeidsforhold og beskyttelse av miljøet, bidrar produksjon og handel etter Fairtrade-standardene til et mer bærekraftig jordbruk og bedre liv for bønder og arbeidere i Afrika, Asia og Latin-Amerika.

Populært for både forbrukeren og Plantasjen
Fra og med uke 36 er samtlige roser som selges på Plantasjen, helt Fairtrade-merkede. Roser er den mest populære snittblomsten i både Norge og Sverige, og interessen for snittblomster har økt kontinuerlig de siste årene. 35 % velger helst snittblomster når de skal kjøpe levende planter til hjemmet, viser Plantasjens nyeste rapport Plantetrender 2019: Innendørs.

«Det er veldig viktig for oss på Plantasjen at produktene våre oppfyller krav som sikrer at både produksjon, håndtering, transport og leveranse skjer på best mulig måte. Roser er en av våre mest populære blomster, så det føles ekstra viktig at de blir sertifiserte med Fairtrade, sier Karolina Åhs, Marketing Director i Plantasjen.

På Plantasjen kan du kjøpe roser både i 10-pk. (40 cm), 15-pk. (50 cm) og 30-pk. (50 cm).

Mer info fra Faitrade Norge: https://www.fairtrade.no/

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre over 140 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. Plantasjen har inntekter på over 3,5 milliarder NOK per år og 1000 ansatte som er levende opptatt av planter. Fra 2016 har Plantasjen vært eid av investeringsselskapet Ratos, som er notert ved Stockholm-børsen Nasdaq. I 2017 hjalp vi anslagsvis 13 millioner kunder til å få et bedre liv med planter.