ARCTIC MONKEYS TIL NORGE!

Pressemelding   •   jan 29, 2018 12:34 CET

Foto: Zackery Michael

ARCTIC MONKEYS TIL ØYAFESTIVALEN 2018 – HEADLINER ONSDAG 8. AUGUST

Et av Englands aller største rockeband i nyere tid er tilbake! Øyafestivalen avslører i dag at Arctic Monkeys kommer til Norge i sommer, for å avslutte onsdagen på Tøyenparkens største scene 8. august, rett etter Arcade Fire. En festivaldag å glede seg til, med andre ord.

Arctic Monkeys er Alex TurnerJamie CookNick O'Malley og Matt Helders. Det britiske bandet ble dannet i Sheffield i 2002, og har gitt ut fem studioalbum siden det, deriblant "Whatever People Say I Am, That's What I'm Not" fra 2006 som er det raskest selgende debutalbumet i britisk historie.

De påfølgende albumene "Favourite Worst Nightmare" (2007), "Humbug" (2009), "Suck It And See" (2011) og bandets foreløpig siste album, "AM" (2013), har styrket posisjonen deres som et av de største britiske bandene i nyere tid. Arctic Monkeys har vunnet hele syv av til sammen ni priser de har vært nominert til under Brit Awards, i tillegg til å motta anerkjente priser som The Mercury Music Award, fem Q Awards og hele tjue NME Awards.

LYTT TIL BANDETS EGEN ARCTIC MONKEYS-SPILLELISTE PÅ SPOTIFY HER

Femtealbumet "AM" gikk rett til førsteplass på listene i hele ti land, og lå inne på topp ti i 27 andre. Albumet, utgitt av Domino Recordings, satt rekord for antall førsteplasser på rad for et band signert til et uavhengig plateselskap. Frontmann Alex Turner kan også skilte med å ha gitt ut syv album som har nådd førsteplass i Storbritannia, fem med Arctic Monkeys, og to med sitt eget sideprosjekt The Last Shadow Puppets, som også er signert til Domino. Sistnevnte band spilte han med på Øyafestivalen i 2016.

Arctic Monkeys opptrådte under åpningssermonien til OL i London i 2012, og har headlinet en rekke store festivaler som Glastonbury og Reading/Leeds. Vi gleder oss til å endelig få se de britiske favorittene på en norske scene igjen!

Mer informasjon om Øyafestivalen og linker til billettkjøp finnes HER.
Se flere turnédatoer på bandets nettside HER.

WWW | FACEBOOK | TWITTER | INSTAGRAM | SPOTIFY | TIDAL | APPLE MUSIC