"BEAST EPIC" – NYTT ALBUM FRA IRON & WINE UTE 25. AUGUST – SE MUSIKKVIDEOEN TIL FØRSTE SINGEL "CALL IT DREAMING"

Pressemelding   •   jun 08, 2017 16:18 CEST

Foto av Kim Black

IRON & WINE ER TILBAKE MED NY MUSIKK

ALBUMET "BEAST EPIC" SLIPPES 25. AUGUST

MUSIKKVIDEO TIL FØRSTE SINGEL
"CALL IT DREAMING" UTE I DAG

Iron & Wine er tilbake med et nytt album, "Beast Epic", det første av ny musikk på over fire år. Albumet slippes 25. august 2017 via Sub Pop, og består av elleve nye låter som har et visst slektskap med hans tidlige materiale. Første singel, "Call It Dreaming", er ute i dag med en musikkvideo regissert av J. Austin Wilson. Sam Beam selv inntar hovedrollen.

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "CALL IT DREAMING" HER
HØR "CALL IT DREAMING" HER

Mannen bak Iron & Wine, Sam Beam, har følgende å si om albumets tittel:
"To be honest, I’ve named this record BEAST EPIC mostly because it sounds really fucking cool! However, with that said and perhaps to be completely honest, “a story where animals talk and act like people” sounds like the perfect description for the life of any of us. If not that, then it’s at least perfect for any group of songs I’ve ever tried to make. I hope you enjoy it."

I en lengre uttalelse forteller han om bakgrunnen for albumet og hvordan det ble til.

"I must confess that I’ve always shied away from album introductions citing the usual "dancing to architecture" cop out. Speaking to their own work is uncomfortable for many artists, but I’ve made a new album called Beast Epic which is important to me and I wanted to take a moment to talk about why." Les hele uttalelsen fra Sam Beam HER.

"Beast Epic" er skrevet og produsert av Sam Beam. Albumet ble spilt inn Tom Schick i Chicago i juli 2016 og januar 2017, og ble mastret av Richard Dodd i Nashville. Musikere som er med på albumet inkluderer trofaste Iron & Wine-bidragsytere som Rob Burger (keys), Joe Adamik (perk), og Jim Becker (gitar, banjo, fiolin, mandolin), i tillegg til bassist Sebastian Steinberg (Soul Coughing, Fiona Apple), og Teddy Rankin Parker (cello) fra Chicago.

"Beast Epic" er ute 25. august 2017 via Sub Pop / Playground Music Scandinavia, og er tilgjengelig for forhåndsbestilling nå via Sub Pop, Iron & Wine sin offisielle nettbutikk, og via utvalgte forhandlere. Albumet slippes digitalt, på CD, kassett, på svart vinyl, og som en Deluxe dobbel LP på rød og blå vinyl med alternativ artwork, to bonusspor fra innspillingen av "Beast Epic", samt tre demoer spilt inn hjemme hos Sam Beam.

Iron & Wine legger ut på en omfattende USA-turné i forbindelse med plateslippet, som starter med to konsertkvelder i Chicago i oktober og ender med to konsertkvelder i New York i november. En Europaturné følger, med konsertdatoer i tidlig 2018.

"BEAST EPIC" TRACKLIST:
01. Claim Your Ghost