BJÖRK – "UTOPIA" – NYTT ALBUM UTE 24. NOVEMBER

Foto: Santiago Felipe

BJÖRK – "UTOPIA"

NYTT ALBUM UTE 24. NOVEMBER 2017

Det er med stor glede at vi kan bekrefte at Björk skal slippe sitt niende studioalbum, "Utopia", 24. november via One Little Indian Records / Playground Music Scandinavia.

I forrige uke la Björk ut en uttalelse på Facebook-siden sin hvor hun annonserte albumet og skrev følgende:

"i am so overwhelmingly humble while announcing my album utopia is coming out end of nov . i can´t wait for you to hear it . this is the cover made by the warm extraordinary talented Jesse Kanda and was assisted by me , James Merry and Hungry . thank you for telepathically getting me !! over the moon and jupiter gratitudes to magical Arca for making the music of this album with me : what a profound and nourishing trip this has been !!! thousandfold appreciation and headbowing . hope you like it , warmth , björk"

Björk har skrevet, produsert og spilt inn albumet i vekselvis Reykjavik og New York, i tett samarbeid med Arca som har vært med på å skrive fem av de 14 låtene på albumet. En av låtene er skrevet sammen med Sarah Hopkins. Alle låtene utenom en er ko-produsert av Arca. En av låtene er ko-produsert av RabitBjörk satt for anledningen sammen et fløyteorkester bestående av 12 islandske kvinner, som hun har arrangert for og dirigert. Hun har også skrevet et arrangement for Hamrahlíðarkórinn, et kor dirigert av Þorgerður Ingólfsdóttir. "Utopia" ble redigert og strukturert av Björk i Protools. Teknikere er Bergur ÞórissonBart Migal og Chris Elms. Albumet ble mikset av Heba Kadry og Marta Salogni, og mastret av Mandy Parnell.

Albumets cover er laget av Jesse Kanda, i samarbeid med Björk, makeup-artisten Hungry og James Merry, og reflekterer den musikalske retningen platen tar; optimisme, letthet, utopia. All annen artwork prydes av ny digital kunst og typografi laget av MM Paris.

Björk har tidligere snakket med Dazed om det temaet for kommende albumet:
"Maybe that's why it became a utopian theme – if we're gonna survive not only my personal drama but also the sort of situation the world is in today, we've got to come up with a new plan, If we don't have the dream, we're just not gonna change. Especially now, this kind of dream is an emergency."

Første spor fra albumet, "The Gate", ble sluppet forrige måned sammen med en hypnotiserende video regissert av Andrew Thomas Huang.

SE MUSIKKVIDEOEN TIL DEN FØRSTE SINGELEN "THE GATE" HER

"the gate is essentially a love song, but i say 'love' in a more transcendent way. vulnicura was about a very personal loss, and i think this new album is about a love that's even greater. it's about rediscovering love – but in a spiritual way, for lack of a better word."

"The Gate" kan streames, lastes ned eller kjøpes på 12" i svært begrenset opplag HER.

Nylig ble det avslørt at Björk skal spille live i London til våren, søndag 27. mai, på All Points East Festival.

"Utopia" slippes 24. november 2017 via One Little Indian / Playground Music Scandinavia og kan forhåndsbestilles HERBjörk blir muligens den første artisten som bruker cryptocurrency på en betydningsfull måte når hun nå gjør albumet sitt tilgjengelig for forhåndsbestilling og kjøp ved bruk av Bitcoin (BTC), Audiocoin (ADC), Litecoin (LTC) og Dashcoin (DASH). Samtlige er nå gyldig valuta i nettbutikken hennes.

WWW | FACEBOOK | TWITTER | INSTAGRAM | SPOTIFY | TIDAL