"Bottle It In": Nytt album fra Oslo-aktuelle Kurt Vile

Pressemelding   •   sep 10, 2018 16:35 CEST

Foto: Jo McCaughey

Nytt album fra Kurt Vile: "Bottle It In" slippes 12. oktober via Matador Records

Spiller konsert i Oslo 14. oktober

Fansen har måttet spekulere i noen uker, og nå kan endelig Matador avsløre at Kurt Vile er klar for å slippe et nytt album. "Bottle It In" blir det syvende soloalbumet fra en av indie-rockens mest kritikerroste og anerkjente artister, og skal slippes 12. oktober i år.

I dag deler Kurt Vile både nyheten om albumslippet og en helt ny singel, "Bassackwards". For bare en måned siden fikk vi høre første smakebit fra "Bottle It In", låta "Loading Zones", en sang om parkeringsutfordringer i Viles hjemby Philadelphia. Låta ble kalt "Vile at his comforting, shaggy best" av The Guardian, og "an ambiguous rumination on small town life" av MOJO.

Den episke, drivende nye singelen "Bassackwards" er selve kjernen i det kommende albumet "Bottle It In", og gir et innblikk i hvordan Vile oppfatter verden rundt seg: "I was on the ground circa Planet Earth, but out of sorts", synger han over et smått psykedelisk lag av gitarer. "But I snapped back, baby, just in time to jot it down."

HØR DEN NYE SINGELEN "BASSACKWARDS" HER
SE MUSIKKVIDEOEN TIL FØRSTE SINGEL "LOADING ZONES" HER

Det eklektiske og elektriske "Bottle It In" ble spilt inn i løpet av to hektiske år, innimellom lange turnéer og reiser. Kurt Vile turnerte i lengre tid etter slippet av gjennombruddsalbumet "b'lieve I'm goin' down" fra 2015. Etter det har han blant annet spilt inn et album sammen med australske Courtney Barnett ("Lotta Sea Lice"), åpnet scenen for Neil Young foran 90.000 publikummere i Quebec, tilbragt tid med venner, og reist rundt i verden med sin kone og døtre. I 2017 tilbragte han noen dager i studio sammen med Rob Schnapf i Los Angeles, samme produsent som han samarbeidet med på "Pretty Pimpin" fra "b'lieve I'm goin' down". Resultatet var like inspirert som forrige gang: det 11 minutter lange tittelsporet "Bottle It In" har backing-vokal av Cass McCombs, rumlende bass, stødige tromme-beats fra Stella Mozgawa (Warpaint), delikat harpespill fra Mary Lattimore, og seig distortion som i en David Lynch-film. Neste spor på platen er "Mutinies", som gjestes av Kim Gordon som bidrar med det hun selv kaller "acoustic guitar distortion".

Hver låt på albumet, enten det er en konsis og catchy poplåt eller en med episke, viltvoksende gitarriff, er som en liten reise i seg selv, som tar uventede krumspring og omveier ned nye melodiske gater. Noen av låtene er spilt inn med tekniker og produsent Shawn Everett (Alabama Shakes, the War on Drugs) på The Beer Hole i Los Angeles, mens andre ble spilt inn i Portland i Oregon eller Greenpoint i Brooklyn og produsert sammen med Rob Laakso fra The Violators. Brorparten av platen ble spilt inn i Tarquin Studios i Connecticut sammen med Peter Katis (Interpol, the National) som tekniker og produsent. "Bottle It In" fanger spontaniteten ved disse improviserte øktene, og viser at Vile er en flittig og bemerkelsesverdig bestemt musiker.

Kurt Vile legger ut på turné denne høsten, sammen med The Violators (Rob Laakso,Kyle Spence og Jesse Trbovich). Europa-delen av turnéen starter 12. oktober i Hamburg i Tyskland, og inkluderer to netter på rad på Shepherd's Bush Empire i London 6. og 7. november.

Kurt Vile spiller konsert i Oslo søndag 14. oktober på Rockefeller! Les mer om konserten HER og skaff deg billetter HER.

"Bottle It In" slippes 12. oktober via Matador Records / Playground Music Scandinavia. Forhåndsbestill albumet HER

"BOTTLE IT IN" TRACKLISTING
01. Loading Zones
02. Hysteria