DEBUTALBUM FRA EVERYTHING IS RECORDED

Pressemelding   •   jan 18, 2018 17:51 CET

EVERYTHING IS RECORDED BY RICHARD RUSSELL

DEBUTALBUM SLIPPES 16. FEBRUAR – SE NY MUSIKKVIDEO I DAG

Richard Russell, musiker, produsent og grunnleggeren av XL Recordings, avslører i dag detaljene rundt det kommende debutalbumet til Everything Is Recorded, et stjernespekket samarbeidsprosjekt i regi av Russell. I tillegg til å drive plateselskap, har Russell blant annet produsert album for artister som Gil Scott-Heron, Damon Albarn, Bobby Womack og Ibeyi. Nå er første album fra Everything Is Recorded klart til å slippes, 16. februar 2018, selvsagt via XL Recordings.

For å feire nyheten, deler Russell i dag en ny låt fra platen. Green Gartside og vokalisten Infinite er med på den fantastiske "Bloodshot Red Eyes", som slippes med en video regissert av Nick Walker.

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "BLOODSHOT RED EYES" feat. INFINITE & GREEN GARTSIDE HER

"Everything Is Recorded by Richard Russell" har en lang og imponerende liste av bidragsytere – eklektiske internasjonale musikere fra flere generasjoner: SamphaObongjayarKamasi WashingtonDamon AlbarnGiggsIbeyi,WikiSydRachel ZeffiraInfiniteGreen GartsidePeter Gabriel og Owen Pallett. Albumet består av 12 spor, blant annet de tidligere utgitte singlene "Close But Not Quite (feat. Sampha)", "Mountains Of Gold (feat. Sampha, Ibeyi, Wiki & Kamasi Washington)", og "Show Love (feat. Syd & Sampha)". Musikken har hittil blitt beskrevet av Q Magazine som "brilliant modernist approach to soul and dub… a masterclass in the art of collaboration" og "the embodiment of pure, creative freedom" av Noisey, mens The New Yorker skrev at "Russell's vision, it seems, is about the power of collaboration… a grand synthesis of XL's stylistic history".

"Everything Is Recorded by Richard Russell" ble spilt inn i studioet til Russell, The Copper House, vest i London. I løpet av de siste par årene har studioet blitt det kreative hovedkvarteret til mange nye og etablerte artister som bruker det til å skrive, spille inn, dele idéer, og blande tradisjonelle innspilling-sessions med jams og eksperimentering.

"Everything Is Recorded by Richard Russell" slippes 16. februar 2018 via XL Recordings / Playground Music Scandinavia og blir tilgjengelig på CD, LP og digitalt, med bilder tatt av Ed Morris og artwork av Maharishi Hardy Blechman. LPen kommer også på gul vinyl i begrenset opplag.

"EVERYTHING IS RECORDED" TRACKLIST:
01. Intro
02. Close But Not Quite (feat. Sampha)
03. She Said (feat. Obongjayar & Kamasi Washington)
04. Wet Looking Road (feat. Giggs)
05. Mountains Of Gold (feat. Sampha, Ibeyi, Wiki and Kamasi Washington)
06. Show Love (feat. Syd & Sampha)
07. Echoes In The Bone - Interlude (feat. Rachel Zeffira)
08. Bloodshot Red Eyes (feat. Infinite & Green Gartside)
09. Cane (feat. Ibeyi)
10. Purify - Interlude (feat. Infinite & Peter Gabriel)
11. Be My Friend (feat. Infinite)