Det eksperimentelle alt-pop-bandet Pram er tilbake

Pressemelding   •   jun 13, 2018 12:09 CEST

Foto: Scott Johannsson

Nytt album fra Pram
"Across the Meridian" ute 20. juli 2018

Hør den nye låta "Shimmer and Disappear"

Domino er stolte av å endelig kunne presentere ny musikk fra det britiske alt-pop-bandet Pram. Bandets åttende album, "Across The Meridian", slippes fredag 20. juli og er en demonstrasjon av Prams unike visjon, med et vakkert konstruert og stramt produsert lydbilde. "Across The Meridian" blir bandets første album siden "The Moving Frontier" fra 2007. I dag får vi høre den første nye singelen, "Shimmer and Disappear", som slippes med en kreativ tilhørende musikkvideo i stop-motion.

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "SHIMMER AND DISAPPEAR" HER

Pram ble stiftet i Birmingham i 1988. I likhet med bandets tidligere album, byr "Across the Meridian" på en blanding av instrumentaler og sanger, med musikalske elementer fra filmmusikk, 30-talls jazz, solrik pop, elektronika og eksperimentell post-punk. De som ikke har kjennskap til Pram fra før, kommer til å oppdage et rikt, detaljert lydbilde som henter inspirasjon fra exotica, Krautrock og de glemte soundtrackene som i sin tid inspirerte samtidige band som Stereolab og Broadcast.

Pram samlet seg i det avsidesliggende Foel studios i Wales for å jobbe med idéer og spille inn grunnlaget for noen låter, før albumet ble ferdigstilt i studioet deres i Birmingham. "Across The Meridian" viser at bandet mestrer å omfavne både personlig og teknologisk utvikling, uten at de mister noe av sin opprinnelige sjarm og egenart.

Pram består av Matt Eaton, Sam Owen, Max Simpson og Harry Dawes.

"Across The Meridian" slippes 20. juli 2018 via Domino / Playground Music Scandinavia og blir tilgjengelig digitalt, på CD, vinyl og som Deluxe sølvfarget vinyl.

Pressebilde i hi-res, cover art og bandets bio kan lastes ned HER.

"ACROSS THE MERIDIAN" TRACKLIST:
Shimmer and Disappear
Thistledown