Jungle annonserer slippet av sitt andre album, og spiller konsert i Oslo i oktober

Pressemelding   •   jul 27, 2018 15:08 CEST

Foto: Charlie Di Placido

Nytt album fra Jungle! "For Ever" slippes 14. september 2018

Se dem live på Sentrum Scene 31. oktober

Jungle er endelig klare for å slippe sitt andre album, oppfølgeren til deres definerende debutplate fra 2014. Det nye albumet heter "For Ever" og slippes 14. september via XL Recordings. I dag deler bandet to nye låter fra platen: "Heavy, California" og "Cherry". Begge låtene er nå tilgjengelig digitalt, og akkompagneres av to musikkvideoer regissert av Josh Lloyd-Watson & Charlie Di Placido fra JFC collective, som er tilgjengelige eksklusivt via henholdsvis Spotify og Apple Music. Låtene bygger videre på suksessen med "Happy Man" og "House In LA", de første to sporene fra platen som ble avslørt allerede i mai.

SE ALBUM-TRAILEREN HER
HØR DE TO NYE SPORENE: "HEAVY, CALIFORNIA" HER OG "CHERRY" HER

I juli 2014 slapp Jungle sitt selvtitulerte debutalbum. Albumet inneholdt singlene "Platoon", "Busy Earnin'", "Time", "The Heat" og "Julia", alle moderne neo-soul-klassikere. Albumet var den ambisiøse lyden av et ungt London, et eskapistisk soundtrack, et sound som ble umiskjennelig Jungle, sammen med en unik, pulserende visuell verden. Alt dette kom fra fantasien til Josh "J" Lloyd-Watson og Tom "T" McFarland, en duo produsenter og multiinstrumentalister som aldri så for seg at de skulle forlate soveromsstudioet, langt mindre at de skulle bli kjernen i et talentfullt kollektiv på syv og et uslåelig live-band. Etter slippet av deres første album, fulgte skryt både fra en voksende fanskare og i media, strålende anmeldelser, en Mercury Music Prize-nominasjon, virale videoer, sommerhits, Noel Gallaghers erklæring om at albumet var "fucking amazing", en halv million solgte plater, gryende DJ-karrierer, og en global turné som varte i to hele år. Eventyret hadde begynt.

Om Jungles første album var et fantasi-soundtrack til steder de ikke hadde vært, er "For Ever" inspirert av virkelige opplevelser på steder de lenge hadde drømt om. J & T reiste til Hollywood Hills og slo seg ned i Los Angeles for å skrive og spille inn albumet. Men med tiden krasjet deres romantiske drømmebilde av California med realiteten av det å faktisk bo der, følelsen av å miste fotfestet og kollapsen av langvarige forhold. De to vendte hjem til London, og slo seg sammen med den respekterte, unge produsenten Inflo i ønsket om å skape en "post-apocalyptic radio station playing break up songs". Dette konseptet ble til kjernen av de 13 sporene på "For Ever". J & T måtte reise ut i verden for å kunne vende hjem. Det de tapte i kjærligheten, vant de i musikken. "For Ever" er ekte, dypere og høyere, mer intim og mer ekspansiv. Feelgood, og, i visse tilfeller, feelbad. Det er et skikkelig andrealbum.

Jungle har også annonsert at de skal legge ut på en massiv verdensturné som strekker seg fra 2018 til 2019. Turnéen inkluderer bandets største headline-konserter til dags dato, blant annet en konsert på det legendariske Alexandra Palace i London med plass til 10.000 publikummere. 31. oktober kommer de til Oslo og Sentrum Scene! Les mer om konserten på arrangementet HER. For mer informasjon om turnéen, se HER.

"For Ever" slippes 14. september 2018 via XL Recordings / Playground Music Scandinavia.

"FOR EVER" TRACKLIST:
01. Smile
02. Heavy, California
03. Beat 54 (All Good Now)
04. Cherry
05. Happy Man