Kate NV slipper sitt andre album "для FOR"

Pressemelding   •   apr 13, 2018 16:58 CEST

Foto: Jenia Filatova

Russiske Kate NV signerer til RVNG Intl.

Slipper albumet "для FOR" 22. juni 2018

Kate NV, også kjent som bare NV, har signert til det Brooklyn-baserte labelet RVNG Intl. og slipper snart sitt andre album! "для FOR" er oppfølgeren til "Binasu" fra 2016, og er en samling ti symmetriske verk som sammen danner et soundtrack til NVs hjemby Moskva.

Sammen med albumet "для FOR", slippes en serie kortfilmer av Shura Kulak på nett. Filmene følger en ensom figurs dagligdagse gjøremål gjennom et forvrengt objektiv. Hver av låtene representerer et gjøremål: våkne opp, kle på seg, lese, og så videre.

Se delen av Kulaks filmserie som hører til første smakebit fra "для FOR", låta "дуб OAK".

SE MUSIKKVIDEOEN TIL FØRSTE SINGEL "дуб OAK" HER

Kate NVs hjemby Moskva er en myteomspunnet by, kjent for sin pomp og prakt, og for å være like fantastisk som den kan være absurd. "для FOR" ble spilt inn hjemme hos Kate NV og er inspirert av lyder innenfor og utenfor veggene i leiligheten hennes. Albumet beveger seg gjennom metropolen, hver låt med sin egen personlighet.

Kate NVs andre soloalbum er enda mer abstrakt enn hybridpoppen man kunne høre på debuten "Binasu". Koblinger kan for eksempel dras til eksperimentelle, elektroniske artister som Piero Milesi & Daniel BacalovAnn Southam, eller Hiroshi Yoshimura. I likhet med albumets tittel, er hver av låtene representert av et ord på tre bokstaver både på engelsk og russisk. Første halvdel av "для FOR" ble skrevet på våren, og andre halvdel på høsten. Albumets åpningsspor "YXO EAR" har tidligere vært utgitt som en del av "Peaceful Protest"-samlingen på kassett i 2017. På "двA TWO" hører man et menneskets pust, spilt som toner i et pumpeorgel. "дуб OAK" er en varm tango, mens "вас YOU" er enste spor på albumet med tekst, et dikt av Wassily Kadinsky satt til musikk. "зря SEE" er en dempet, skyggefull variant av "как HOW", som om samme sang ble spilt i annerledes vær, i dempet lys, eller av Kate NVs dobbeltgjenger. "кто WHO" avslutter albumet med en høytidelig tone og raslende metall.

"для FOR" slippes 22. juni 2018 via RVNG Intl. / Playground Music Scandinavia. Albumet blir tilgjengelig digitalt og på vinyl. En eksklusiv CD-versjon slippes i Japan 15. juni, for å feire Kate NVs sommerturné der.

"для FOR" TRACKLIST:
01. ‘YXO EAR’