LUMP – Laura Marling & Mike Lindsay slipper album sammen

Pressemelding   •   apr 12, 2018 13:21 CEST

Foto: Mathew Parri & Esteban Diacono

LUMP – Laura Marling & Mike Lindsay slipper album sammen 1. juni 2018

Se musikkvideoen til "Curse Of The Contemporary"

LUMP er et samarbeid mellom den Grammy-nominerte, Brit Award-vinnende singer-songwriteren Laura Marling, og Mike Lindsay, grunnleggeren av bandene Tunng og Throws, og en etterspurt, Mercury prize-vinnende produsent. Albumet, som ble spilt inn i Lindsays underjordiske studio i London, skal slippes 1. juni 2018 via Dead Oceans.

I dag deler duoen første smakebit fra albumet, "Curse Of The Contemporary". Låta kommer med en animert musikkvideo, laget av motion graphics-designeren Esteban Diacono. Diaconos portfolio er mangfoldig. Han har jobbet med musikkvideoer, spilldesign, kommersielle kortfilmer, pedagogiske kampanjer, live visuals, mapping-prosjekter, TV-reklame, VFX og eksperimentelle prosjekter. I musikkvideoen til "Curse Of The Contemporary" bringer han LUMP-vesenet til live ved hjelp av motion capture, og lar seeren følge LUMP på en fantastisk fantasireise.

SE MUSIKKVIDEOEN TIL FØRSTE LÅT "CURSE OF THE CONTEMPORARY" HER

Esteban forteller om videoen:

"For me it was very important that this video was respectful of the spirit of Laura and Mike's collaboration. I wanted to create a video that was joyful and interesting while at the same time retaining an innocent and tender overall vibe. I also wanted to touch on some of the topics that were important to Laura's lyrics, but under a different look. Visually, I took inspiration from the idea of California as a Dream Factory, from the idea of big movie sets that could transform themselves, give shape and colour to dreams and spark the imagination."

LUMP er et produkt av god timing og usedvanlig god kompatibilitet. Det hele begynte en kveld i juni 2016, da Lindsay møtte Marling etter at hun hadde varmet opp for Neil Young i London. Lindsay og Marling hadde lenge vært fan av hverandres arbeid, og fant umiddelbart tonen. Lindsay var allerede i gang med et nytt prosjekt som han var på utkikk etter en låtskriver og vokalist til, så han inviterte straks Marling til å bli med inn i den musikalske verdenen som skulle bli til LUMP.

Duoen oppfatter LUMP som noe mer enn bare et samarbeidsprosjekt:

"The composers are keen to stress that LUMP is a creation that passed through them, and they look upon it parentally. It is their understanding that, now it has come into being, LUMP is the artist, and it will continue to create itself from here on. Lindsay and Marling will assist it as necessary."

Marling og Lindsay turnerer i anledning LUMP til sommeren, og skal opptre på festivaler som Rough Trade East i London, Hebden Bridge, Manchester, Festival Of Voice og Latitude, i tillegg til å spille to intimkonserter i på samme kveld på Oslo i Hackney, 5. juni.

"LUMP" slippes 1. juni 2018 via Dead Oceans / Playground Music Scandinavia. "Curse Of The Contemporary" blir tilgjengelig på 12" gjennomsiktig, grønn vinyl i svært begrenset opplag i anledning Record Store Day, lørdag 21. april.

"LUMP" TRACKLIST:

1. Late To The Flight
2. May I Be The Light
3. Rolling Thunder
4. Curse Of The Contemporary
5. Hand Hold Hero
6. Shake Your Shelter
7. LUMP is a Product (credits)

WWW | FACEBOOK | TWITTER | INSTAGRAM | SPOTIFY