NYTT ALBUM FRA FRANKIE COSMOS – "VESSEL" SLIPPES 30. MARS 2018

Pressemelding   •   jan 11, 2018 16:17 CET

Foto: Loroto Productions

FRANKIE COSMOS – "VESSEL"

ALBUM UTE 30. MARS VIA SUB POP

NY SINGEL "JESSE" UTE I DAG

30. mars 2018 slipper den New York-baserte kvartetten Frankie Cosmos sitt første album etter at de signerte til Sub Pop i fjor. "Vessel" er et 18-spors opus, dobbel så langt som debuten "Zentropy" fra 2014. Bandleder Greta Kline sin distinktive stemme, i form av både låtskriving og vokal, berikes av den musikalske teften til bandmedlemmene David Maine (bass, vokal), Lauren Martin (keyboard, vokal) og Luke Pyenson (trommer), som alle har spilt en sentral rolle i utformingen av den nye platen.

I dag får vi høre første singel "Jesse", et av de første sporene som ble skrevet til platen. Elementene i "Jesse" bindes sammen av gitarspillet til Alex Bailey, som nylig ble en permanent del av live-bandet til Frankie Cosmos på bass.

HØR DEN NYE LÅTA "JESSE" HER

Frankie Cosmos tok turen til Binghamton i New York for å spille inn "Vessel" sammen med Hunter Davidsohn, samme produsent og tekniker som var med på å forme lyden av de foregående albumene "Zentropy" og "Next Thing". Låtene ble spilt inn live i løpet av bare tre dager, i et forsøk på å beholde en følelse av spontanitet heller enn å perfeksjonere uttrykket med en digital innspilling, noe som falt de fire medlemmene naturlig etter flere måneder med turnering, øving og arrangering. Flere av sporene på den ferdige platen er derfor instrumentalversjoner fanget på første eller andre opptak.

Harmonier, keyboard og detaljer ble senere spilt inn i Brooklyn med Davidsohn og Carlos Hernandez og Julian Fader fra Ava Luna i deres studio Gravesend Recordings, før platen ble mastret av Josh Bonati. Medlemmer av band som Frankie Cosmos har turnert med og andre venner bidrar på platen, blant andre Vishal Narang fra Airhead DC og singer/songwriter Anna McClellan.

I sammenheng med slippet av "Vessel" skal Frankie Cosmos turnere i USA i april, med LomeldaIan Sweet og SOAR som support. Flere konsertdatoer annonseres i de kommende ukene.

"Vessel" slippes 30. mars 2018 via Sub Pop / Playground Music Scandinavia, og kan forhåndsbestilles HER.

"VESSEL" TRACKLIST:
01. Caramelize