NYTT ALBUM FRA SUUNS – "FELT" SLIPPES 2. MARS

Foto: Joseph Yarmush

NYTT ALBUM FRA SUUNS – "FELT" SLIPPES 2. MARS 2018

NY LÅT OG MUSIKKVIDEO UTE I DAG

Kanadiske Suuns avslører i dag at de er klare for å slippe sitt nye album "Felt", som skal utgis av Secretly Canadian 2. mars 2018. Første singel "Watch You, Watch Me" har premiere hos NPR Music i dag, en organisk/syntetisk bølge av lyd som bygges gradvis opp rundt trommis Liam O'Neill sin drivende rytme.

"Watch You, Watch Me" har fått en musikkvideo regissert av Ruff Mercy"Often we think we know peoples faces well, especially casual acquaintances but when we stop and really stare at them they start to look different to us. I wanted the video to give you that slightly odd feeling and also the uncomfortable feeling of being watched. Mainly I wanted it to be a crazy, frenetic & unsettling like the track itself".

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "WATCH YOU, WATCH ME" HER

I følge Suuns sin vokalist og gitarist Ben Shemie, bryter "Felt" med det tidligere mørke uttrykket deres og erstatter det med en mer optimistisk atmosfære. "This record is definitely looser than our last one [2016's Hold/Still]. It’s not as clinical. There’s more swagger." Denne friheten hører man flyte gjennom de 11 sporene på "Felt". Da de skulle spille inn platen, returnerte kvartetten til det lokale Breakglass Studio hvor de spilte inn sine to første album "Zeroes QC" og "Images Du Futur". Denne gangen foregikk innspillingen i ro og mak, i fem fruktbare sessions som strakk seg over flere måneder. "Felt" ble mikset til perfeksjon av den prisbelønte St. Vincent-produsenten John Congleton.

Suuns består av Ben ShemieLiam O'NeillMax Henry og Joseph Yarmush, og er et band som ikke låter som noe annet fra Montreal. Québec-fødte Shemie og Yarmush grunnla gruppen for akkurat ti år siden. Gitarist og bassist Yarmush er eneste medlem av bandet som ikke er formelt skolert i jazz, men har studert fotografi. Yarmush brukte denne erfaringen for å realisere vokalist og gitarist Shemie sin visjon om albumets konsept og iøynefallende artwork.

"I was at a barbecue last summer and there were balloons everywhere", forteller Shemie"I like this idea of pressure, resistance, and pushing against something just before it brakes. And there is something strangely subversive about a finger pushing into a balloon. It seemed to fit the vibe of the record we were making. We made plaster casts of our hands, going for a non-denominational statue vibe. Joe came up with the colour scheme, the sickly green background, and shot the whole cover in an hour."

Platens lekne uttrykk skinner igjen i tittelens dobbeltbetydning. "Some people might think of the material", funderer Shemie"I like that that could be misconstrued. Also it's to have felt and not to feel – a little introspective, but that feeling's in the past."

"Felt" slippes 2. mars 2018 via Secretly Canadian / Playground Music Scandinavia og kan forhåndsbestilles HER.

"FELT" TRACKLIST
01. Look No Further