PORCHES – NYTT ALBUM "THE HOUSE" UTE FØRSTKOMMENDE FREDAG

Pressemelding   •   jan 17, 2018 16:07 CET

Foto: Jason Nocito

NYTT ALBUM FRA PORCHES – "THE HOUSE" SLIPPES 19. JANUAR 2018

"'Country' traces a narrative of vulnerability so complete that listening to it feels voyeuristic. Whispering synths, piano, and Maine's wavering voice bring the song to an emotional climax. ... The songwriting, too, is concise and impressionistic" – Pitchfork om "Country", Best New Track

"he can go from pickup-truck casual to heartbreakingly chic in just a matter of seconds" – Vogue om "Country"

"The House" er tredje album fra New York-baserte Porches, aka Aaron Maine, og slippes førstkommende fredag, 19. januar. Albumet består av 14 nye låter, med bidragsytere som (Sandy) Alex GDev Hynes (Blood Orange), norske Okay KayaMaya Laner (True Blue), Bryndon Cook (Starchild & The New Romantic), Cameron Wisch (Cende), og faren til Maine, Peter Maine.

Som oppvarming til albumslippet har vi fått høre singlene "Find Me" og "Country". Førstnevnte er et iskaldt spor med tekst som handler om angst, flukt og isolasjon. Musikkvideoen er regissert av Maine sammen med Nick Harwood. "Country", på sin side, er en melankolsk, sår ballade hvor Maine sitt talent som låtskriver kommer til sin rett. Musikkvideoen til "Country" ble filmet nord for New York, også i samarbeid med Harwood.

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "FIND ME" HER
SE MUSIKKVIDEOEN TIL "COUNTRY" HER

STREAM "FIND ME" HER OG "COUNTRY" HER

"The House" ble skrevet og spilt inn i løpet av 18 måneder, påbegynt rett etter at Porches sitt gjennombruddsalbum "Pool" var ferdig. Aaron Maine valgte en dagbok-lignende tilnærming, så de 14 nydelige sangene på albumet dokumenterer denne perioden i livet hans.

"The songwriting became an exercise in documenting my immediate experiences, which writing has always been for me to a certain extent, but something particular was compelling me to try to portray these moments in a more linear way. Writing this record was a form of meditation, an escape, a routine - selfish at times, as it became an excuse to avoid my immediate surroundings", forteller Maine.

"Half the time, I still won't understand what was going on in my head when I listen to a song I wrote - even months later - but things seemed to be changing fast, and writing these kind of vignettes was soothing to me, a way to kind of slow down time."

For to uker siden lanserte TIDAL den første episoden av sin nye serie Rough Draft, en serie som handler om artister sin aller første sang, historien bak sangen, samt visdomsord artisten ville delt med sitt yngre seg. Aaron Maine var første musiker ut, og fremførte og pratet om "Rib Cage", den første låta han skrev under navnet Porches. I tillegg forteller han om det å bo hjemme, å sove i sengen han sov i som barn, og om skriveprosessen.

SE PORCHES I TIDAL-SERIEN ROUGH DRAFT HER

"The House" slippes fredag 19. januar via Domino Records / Playground Music Scandinavia og blir tilgjengelig på lys gul, gjennomsiktig vinyl i begrenset opplag med medfølgende poster, på CD, kassett, og digitalt. Albumet kan lastes ned / forhåndsbestilles i iTunes HER.

"THE HOUSE" TRACKLIST:
01. Leave The House