SELMER SIGNERER MED PLAYGROUND MUSIC

Pressemelding   •   jan 16, 2018 17:11 CET

Foto: Fabian Framdal Fjeldvik

SELMER SINGERER MED PLAYGROUND MUSIC

SE DEM PÅ BY:LARM I MARS!

"Det er på tide å få øynene opp for det norske bandet Selmer" – GAFFA

"Dette har vært Selmers sommer" – Red Bull Music

"To særdeles deilige låter ... Bandet føyer seg altså pent inn sammen med Jakob Ogawa og Boy Pablo som noen av de mest spennende nye lo-fi indienavnene her til lands." – Ny Musikk Hver Dag

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Vi kan med stor glede annonsere at det norske bandet Selmer har signert med Playground Music Scandinavia!

Oslo-baserte Selmer lager sjarmerende lo-fi indie-pop med elementer fra rock og elektronika, med lekne melodier, sylskarpe tekster og drømmende vokal. Til tider har låtene deres et R&B-aktig preg, og sammenligninger har blitt gjort med artister som Mild High Club, Homeshake og Mac DeMarco.

SJEKK UT SELMER PÅ SPOTIFY HER ELLER I TIDAL HER

Selmer består av Julian KarlssonSivert BjørgumHenrik BakkenMats JøgerErlend Hisdal og Iver Armand Tandsether. Julian og resten av gjengen stiftet bandet på folkehøyskole i 2016, før Iver ble huket inn i 2017. Prosjektet tok for alvor form i fjor sommer da bandet tok steget fra intime stuekonserter hos venner til å spille sine første store konserter, aller først på Moldejazz.

Samme måned, i juli i fjor, slapp bandet sin første dobbeltsingel, "Surfin' with U" og "Small". Førstnevnte med en tilhørende musikkvideo, en komisk og sjarmerende kjærlighetshistorie som også til tider er en parodi på norske surfere. "En av sommerens mest gjennomførte musikkvideoer", deklarerte Red Bull, "Hvem trenger Miami Beach når man har Hovedøya? Og hva trenger man palmer for når man har Botanisk hage? 'Surfin' with U' er rett og slett veldig behagelig å se på."

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "SURFIN' WITH U" HER

To låter og en video var mer enn nok til å imponere Øyafestivalen, som utpekte Selmer som et lovende band og booket dem til festivalen i august. Der vakte de oppsikt med sin energiske og tettpakkede konsert. "Konserten de gjorde på Biblioteket i går viste klart og tydelig at selv om Selmer ikke har gitt ut særlig mye musikk enda så har de et sound og en håndfull låter som er minst like sterke som den nevnte singelen", skrev Ny Musikk Hver Dag og ga terningkast 8/10. "Selv om bandet er ferskt, kunne de fint tålt en større scene", skrev Deichmans Musikkblogg i sin entusiastiske omtale av samme konsert.

På høsten i fjor fulgte Selmer opp med å varme opp for de amerikanske indie-pop-favorittene The Drums, før de solgte ut en egen Sunday Digestive-konsert på Parkteatret, med så stor interesse fra publikum at ikke alle slapp inn i det stappfulle lokalet. Nylig ble de plukket ut som et av Juryens Utvalgte artister til by:Larm, hvor de snart står klare for å overbevise nye fans. Man kan trygt si at Selmer er et av Norges mest lovende unge band.

Vi i Playground Music ser frem til å jobbe med Selmer, et band vi er overbevist om at kommer til å nå langt. Se opp for ny musikk i ukene som kommer!