SVØMMEBASSENG - "BLÅ PLANET" - FØRSTE SINGEL OG MUSIKKVIDEO FRA KOMMENDE ALBUM

Pressemelding   •   feb 03, 2017 11:15 CET

NY SINGEL FRA SVØMMEBASSENG

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "BLÅ PLANET"

By:Larm-aktuelle Svømmebasseng er klare med ny singel! "Blå planet" er den første låta fra deres kommende album. Den er ute i dag, akkompagnert av en like fengende musikkvideo som gjenspeiler låtens tematikk om å bli fanget i øyeblikket.

SE MUSIKKVIDEOEN TIL "BLÅ PLANET" HER
HØR "BLÅ PLANET" PÅ SPOTIFY HER ELLER I TIDAL HER

Det Oslobaserte synthpop-ensemblet er kjent for catchy melodier i krysningspunktet mellom klubb og kommers — låter som griper fatt i deg enten du hører dem med headsettet på eller på et svett dansegulv. Våren 2017 slipper de sitt etterlengtede andrealbum. Etter en lang prosess, nærmest en dannelsesreise gjennom musikkverdenens krinkler og kroker, er de nå helt i sluttfasen med å ferdigstille skiva, med god hjelp i studio fra produsent Kenneth Ishak og Matias Tellez som har mikset låtene.

Svømmebasseng består av Ine Johnsen (vokal, synth), Lars Sandbakken (vokal), Jens Heli (gitar, synth), Philip Lindberg (synth), Jørgen Tholens (trommer) og Hans Heli (bass). Den drivende musikken deres er inspirert av 80-tallspop, disco, indie og elektronika, og allerede etter første gjennomlytt setter låtene seg som lim. Med sine norskspråklige tekster fremført av myke vokaler, klarer bandet å tilføre musikken en dybde og en nærhet. Hvis man dukker ned under overflaten på de fengende melodiene, finner man såre tekster de fleste kan kjenne seg igjen i, og en ny dimensjon åpenbarer seg. Tematikken avslører en melankoli som til tider tar deg med til den dypeste enden av bassenget.

Svømmebasseng har siden debuten i 2014 imponert både publikum og presse med musikken sin. I tillegg til en rekke utsolgte konserter, har gjengen også arrangert klubbkvelder for fulle hus. De har beveget dansegulv i både Norge, Tyskland og Polen, blitt anbefalt av Urørt på NRK P3, og er gjort til fast innslag på Klubbøya.

I fjor høst slapp bandet EP'en "Bli med", med en mer utviklet og moden sound enn tidligere – en smakebit på hva vi kan vente oss våren 2017. "Venter spent på ingenting", synger vokalistene Lars og Ine på den nye singelen, mens de i virkeligheten venter spent på å ta planeten med storm.

Svømmebasseng spiller på by:Larm 2017.

Musikkvideoen til "Blå planet", medJakob Moen Von Krogh i hovedrollen, er laget av Hulias Film, regissert og klippet av Lars Aksel Sandbakken, og filmet av Sondre Holen og Olaf Helmersen.

FACEBOOK | SPOTIFY | TIDAL | SOUNDCLOUD