VI RELANSERER VÅR NORSKAVDELING OG SIGNERER VÅRE FØRSTE NORSKE ARTISTER PÅ TI ÅR!

Pressemelding   •   jan 25, 2017 10:24 CET

VI RELANSERER VÅR NORSKAVDELING!

PLAYGROUND MUSIC NORWAY SIGNERER VÅRE FØRSTE NORSKE ARTISTER PÅ ET TIÅR

Playground Music har lang fartstid som det ledende independent-selskapet i Skandinavia med kontorer i Sverige, Danmark, Finland og Norge siden 1999. Nå som vi har fylt 18 år, ser vi stolt tilbake på historien vår.

Norgeskontoret til Playground har hatt en svært sterk internasjonal representasjon opp gjennom årene, med distribusjon for et stort antall internasjonale plateselskaper. Fokuset har ikke vært på egensigneringer, men heller samarbeid med flere andre norske etiketter som Kong Tiki Records, S2 Records og Norskamerikaner. Playground har jobbet med artister som Midnight Choir, Jokke med Tourettes, Halvdan Sivertsen, Paal Flaata, Lido Lido m.fl. Den siste signeringen som ble gjort på Playground Music var Jørn Hoel med albumet "På Grunn Av Dæ", som solgte til gull.

Det var for akkurat ti år siden. På tross av dystre spådommer om musikkbransjens fremtid, har den vist seg tykkhudet, og lever i dag i beste velgående. Vi i Playground ser svært optimistisk på fremtiden. Det siste året har vi hatt gleden av å jobbe med store internasjonale artister som Radiohead, Bon Iver, Adele, Nick Cave, Wilco, Angel Olsen, Anohni og mange flere. Nå er tiden endelig inne for å relansere vår egen norskavdeling og satse på lokale talenter.

Her er våre første nye, norske signeringer og samarbeid for 2017! Vi garanterer flere spennende nyheter i tiden som kommer, og ikke minst masse bra musikk.

– JAKOB OGAWA –

Foto: Brigt Mikalsen

Den Oslobaserte artisten Jakob Ogawa (19) leter etter impulser utenfor våre landegrenser og blander elementer fra både film, kunst og musikk. Resultatet er et forfriskende og uttrykksfullt lydbilde - en varm bris i et ellers kjølig vintermørke. Jakob Ogawa debuterte i 2016 med singelen "You'll Be on My Mind", en imponerende låt som som raskt fanget oppmerksomheten til Ja Ja Ja og Hillydilly. Jakob beviser - til tross for sin unge alder - at han allerede har en særegen og moden sound.

HØR "YOU'LL BE ON MY MIND" HER

Jakob har allerede spilt på Internasjonalen og Parkteateret, og i mars gjester han by:Larm som en av Juryens Utvalgte artister. Med alt dette og mer på plakaten, kan det trygt slås fast at Jakob går en lysende fremtid i møte.

"På hans nostalgiske og overbevisende debut utforsker han popens grenser med fargerike gitarmelodier og drømmende lyrikk." STOFF

"Nokre folk er så talentfulle at dei ikkje treng produsent, bandmedlemmar og låtskrivarar i støtteapparatet sitt. Jakob Ogawa er ein som hamnar i denne kategorien. ... den herlige orientalsk-inspirerte musikken treff alle dei rette tonene."SRiB

Facebook // Spotify // Soundcloud

– SVØMMEBASSENG –

Foto: Alena Grek

Det Oslobaserte synthpop-ensemblet Svømmebasseng har inspirert til dans siden de slapp sin første singel i 2014. Bandet lager norskspråkelig musikk med røtter i 80-tallspop, disco og elektronika. Låtene er mildt sagt catchy, og når de først setter seg på hjernen, slipper de ikke tak med det første. Man skal likevel ikke avskrive Svømmebasseng som et band som kun lager gladlåter - hvis man dukker ned under overflaten på de fengende melodiene, finner man såre tekster og tematikk som tilfører musikken deres dybde.

Da Svømmebasseng turnerte Norge i sommer imponerte de mange på sin vei, men det er tydelig at gjengen ikke bare treffer konsertpublikummets hjerter. De har mottatt gode omtaler i pressen, blitt anbefalt av Urørt på NRK P3, og er gjort til fast innslag på Klubbøya.

HØR LÅTA "FØLGER DEG HJEM" HER

I fjor høst slapp Svømmebasseng sin nye EP "Bli Med", distribuert av Playground Music Norway. Den inneholdt blant annet singelen "Følger Deg Hjem" som gikk sin seiersgang på både radio og spillelister. De avsluttet året med sin årlige romjulskonsert for et ekstatisk publikum på et utsolgt Jæger. Denne våren er Svømmebasseng klare for å slippe sitt andre album og ta resten av landet med storm.

"Med et så definert uttrykk og en imponerende debut, skal det bli spennende å følge med videre" Musikknyheter

Facebook // Tidal // Spotify // Soundcloud

– MUTUAL INTENTIONS –

Foto: Hans Jørgen Wærner

Mutual Intentions er et kollektiv dannet i 2015 med en felles lidenskap for kunsteriske uttrykk i form av musikk, foto og video. Deres første utgivelse var samleren "Mutual Intentions - #1", preget av sjangrene soul, rap, jazz og R&B. I november 2015 arrangerte MI Norges aller første Boiler Room på Ingensteds. 2016 gikk med til festivalopptredener og soloprosjekter, som kritikerroste utgivelser fra Ivan Ave, Yogisoul og SRAW. I år har Mutual Intentions blitt et eget label, gitt ut fire utgivelser, og har mye mer på agendaen for 2017. Mutual Intentions består av musikerne Ivan Ave, Fredfades, Yogisoul, SRAW, Ol' Burger Beats, Tøyen Holding og Jawn Rice, visuelle artister Hans Jørgen Wærner, Erik Treimann og Mohamed Chakiri, samt manager Stian Nicolaysen.

HØR "FRED FADES - SPACE CARNIVAL feat. MNDSGN & CHESTER WATSON" HER

Vi kan med glede fortelle at Mutual Intentions har inngått et samarbeid med Playground Music Norway om distribusjon av videre utgivelser. Samleplaten og oppfølgeren "Mutual Intentions - #2" slippes fredag 27. januar. Ikke gå glipp av Mutual Intentions label night på Ingensteds samme kveld!

"Life is too short to listen to horrible music, so do yourself a favor and get on board with Mutual Intentions" RESPECT Mag

"Vi har vel nevnt det før, men det fortjener å nevnes igjen, særlig i lys av kommende fredags labelkveld på Ingensteds i Oslo: Rap(/beats/soul)gjengen Mutual Intentions er et kroneksempel på en form for kollektivisme som preger den nye musikkvirkeligheten, side om side med strømming og «delingsøkonomi», ja kanskje også som en slags konsekvens av dette." Martin Bjørnersen, Klassekampen

Facebook // Twitter // WWW // Soundcloud

– TIK RECORDS & HVITMALT GJERDE –

Foto: Simen Peder Aksnes Aarli

Ingen av guttene i Hvitmalt Gjerde var født da Pavement ga ut "Slanted and Enchanted", men deres ektefølte innstilling til rocken kunne gitt dem innpass som barn av slacker-generasjonen når som helst. I likhet med debutplaten deres "Hvitmalt Gjerde" fra 2013, som ble nominert til to Spellemannspriser, er oppfølgeren "Ville Venner" fra 2014 en samling selvsikre og varierte sjangerreferanser båret frem med en frisk innstilling og musikalsk forstand.

Bergens ferskeste indie-plateselskap, Tik Records, ga ut trioens "Saiko EP" i 2016. Hvitmalt Gjerde fortsetter samarbeidet med Tik, og vi er stolte av å kunne meddele at de begge inngår et samarbeid med oss i Playground Music Norway. Etter en rolig periode med stort fokus i øvingslokalet, er Hvitmalt Gjerde snart klare med sin tredje offisielle fullengder! Den kommende platen vil bli utgitt av Tik Records og distribueres av Playground Music Norway.

HØR "UNG OG BLANK" FRA "SAIKO EP" HER

"Med et unikt knirkete og sjarmerende kantet lydbilde har de levert noen av tiårets beste norske plater, med en selvsikkerhet som er uvanlig for alderen. I fjor ble deres "Saiko EP" usedvanlig forbigått og glemt i mylderet av norske plater, men står fortsatt igjen som en av mine topputgivelser for året." Alisa Larsen, Bergens Tidende

Facebook // Tidal // Spotify // Soundcloud

– UNNVEIG AAS –

Foto: Marteline Nystad

Unike Unnveig Aas har i løpet av de siste årene sunget seg inn i våre hjerter med sin slående, sorgfulle stemme og sitt særegne musikalske utrykk. Når Unnveig synger, tror man på henne. Musikken hennes er kontrastfylt. Den er stille og innesluttet, men også til tider fengende og dansbar. Med inspirasjon fra country, pop, klassisk rock og folk, eksperimenterer hun med åpne gitarstemminger og synth-aktig steelgitar og skaper et sound som skiller seg ut i det norske musikkmiljøet.

Unnveig Aas ble nylig signert til Playground Music. Hennes etterlengtede debutalbum kommer våren 2017.

HØR LÅTA "BRIGHT LIGHTS" HER

"En god stemme, gode låter, et kjærkomment avbrekk fra alt det mer tidsriktige"Geir Rakvaag, Dagsavisen

"Popcountry med gråtende slide og voldsomme refrenger" Tor Martin Bøe, VG

"Unnveig Aas er en av våre ypperste, nye singer/songwritere. Hennes musikk er dramatisk, lengtende, velkomponert og fengende" NRK P3 Urørt