​Dette er verdens vakreste frimerke

Pressemelding   •   nov 08, 2019 09:39 CET

Dette er verdens vakreste frimerke. Kunstner Viggo Ree /arrangement Enzo Finger

Snøugla malt av Viggo Ree er kåret til verdens vakreste frimerke utgitt i 2018.

En jury bestående av rundt 40 internasjonalt meritterte filatelister har vurdert frimerker fra hele verden i forskjellige klasser. Frimerket med snøugla gikk helt til topps i den prestisjetunge konkurransen Nexofil, arrangert av frimerketidsskriftet El Eco i Spania.

Norge har mange ganger mottatt anerkjennelse for vakre frimerker, men det er første gang siden 2001 at et norsk frimerke har gått helt til topps.

− Det er svært hyggelig at våre frimerker oppnår gode resultater internasjonalt, og et klart bevis på norske frimerkers høye kvalitet, sier konsernsjef Tone Wille i Posten.

Posten Norge ble i tillegg premiert i mange av klassene i konkurransen for 2018:

• Madeleine M. Karlstrøms frimerke til Den Norske Turistforenings 150-årsjubileum ble kåret til verdens vakreste frimerke trykt i offset
  • Sverre Morkens frimerke til Gunnar Sønstebys 100-årsjubileum ble kåret til verdens vakreste frimerke i kombinasjonstrykk (offset/gravyre)
  • Sverre Morkens frimerke til det kongelige gullbryllupet kom på andreplass i klassen for beste håndgraverte frimerke

Fakta om verdens vakreste frimerke, NK 1975

Opplag: 6,5 millioner

Motiv: Snøugle

Kunstner: Viggo Ree

Arrangement: Enzo Finger

Verdi kr 21

Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som skal forenkle og verdiøke handel og kommunikasjon for mennesker og virksomheter i Norden. Visjonen er å gjøre hverdagen enklere og verden mindre. Konsernet møter markedet med to merkevarer; Posten for det norske folk og Bring for bedrifter i Norden.