E-handelen i Norden 2014

Nyhet   •   mai 22, 2014 13:00 CEST

I 2013 handlet 15,1 millioner nordiske forbrukere varer på nett, og 3,3 millioner var nordmenn. 1 av 5 norske forbrukere netthandler varer én eller flere ganger i måneden, og nordmenn er på topp i Norden når det gjelder å handle fra utenlandske nettbutikker. Vi netthandler stadig mer fra både inn- og utland, og mest kjøpte varegruppene er de samme; vi kjøper primært hjemmeelektronikk og klær.

Veksten innen e-handel stiller imidlertid høyere krav til butikkenes evne til å møte kundens forventninger om enkel returnering av varer. I fjor ble 1,5 millioner varer kjøpt på internett returnert fra norske forbrukere. En stor del av de returnerte pakkene kan spores tilbake til nettbasert kleshandel. Kleskjøp utgjør et flertall av alle returnerte kjøp. Over 400 000 nordmenn returnerte minst ett klesplagg i 2013. 81 prosent av de som har returnert en vare er fornøyd med håndteringen.

Samtidig som flere nordmenn kjøper klær på nettet blir samspillet mellom fysiske og digitale butikker, såkalte omni-channels, enda viktigere. I 2013 prøvde fem prosent av alle brukere av e-handel først et klesplagg i en butikk for å senere kjøpe det på internett. På motsatt vis gjore 12 prosent av forbrukerne research på internett før de senere kjøpte klesplagget i en butikk. Et tydelig tegn på at e-handel og handel i fysiske butikker nærmer seg hverandre er at tradisjonelle butikkjeder investerer i e-handel og at e-handelskjedene har, eller planlegger å åpne fysiske butikker.

Resultatene er hentet fra rapporten E-handel i Norden 2014. Undersøkelsen ble gjennomført i januar 2014 av TNS Sifos webpanel med et nasjonalt representativt utvalg, bestående av 2434 respondenter. At undersøkelsen ble gjennomørt med et webpanel gjør at den er representativ for den del av befolkningen som har tilgang til internett. Når undersøkelsen nå presenteres har vi derfor tatt hensyn til internettandelen i de respektive land og regnet om resultatene.