Steen & Strøm

1 av 3 menn har ennå ikke startet julehandelen

Pressemelding   •   des 16, 2009 16:23 CET

Julegavebarometeret TNS-Gallup har utarbeidet for kjøpesenterselskapet Steen & Strøm, viser at 34 prosent av norske menn ikke er i gang med julehandelen en drøy uke før jul. Til sammenlikning er 9 av 10 kvinner i gang med juleshoppingen.

- Det er fortsatt mange menn som ikke har innsett at julen er like om hjørnet. Vi kjenner igjen mønsteret fra tidligere år, noe som har gitt grobunn til de klassiske historiene om menn som panikkhandler på bensinstasjonen mens ribba står i ovnen, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.

Steen & Strøms Julegavebarometer, som måler utviklingen i nordmenns gavehandling før jul, viser store regionale forskjeller. På landsbasis er det 79 prosent som har startet med julehandelen. Det er de yngste som henger etter. I aldersgruppen 15-19 år, er det hele 4 av 10 som ikke er i gang med årets julehandel.

Ferdige

Selv om det er en drøy uke igjen til jul, er 28 prosent  av alle nordmenn ferdige med julegavene. Dette er opp fra 13 prosentpoeng i forrige uke. Ikke overraskende er det flest kvinner som er ferdig, nemlig 33 prosent, mens 23 prosent av mennene er ferdig.

- Kvinner er familiens innkjøpsjef. De har mer struktur på handlingen, og de er bedre til å utnytte de gode tilbudene før jul. Derfor overrasker det oss ikke at flere kvinner  enn menn er ferdige med julehandelen, sier Karl Fredrik Lund.

Steen & Strøm Julegavebarometer vil bli regelmessig utarbeidet frem til 24. desember 2009.

Har du spørsmål, kontakt markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund, på telefon 951 79 210

Steen & Strøm ASA, Skandinavias ledende kjøpesenterselskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se www.steenstrom.com for nærmere informasjon.