Antibac AS

10 tips for en friskere barnehagehverdag

Pressemelding   •   aug 14, 2015 07:00 CEST

Les våre råd om hva du og barnehagen kan gjøre slik at dere har friskere barn med mindre sykdom og smitte. Følgende tiltak har gitt god effekt i barnehager:

1. Barn og foresatte rengjør hendene både når de kommer til og når de går fra barnehagen. Dermed hindrer vi at bakterier og virus man har på hendene blir med inn i barnehagen.

2. Rengjør alltid hendene før matlaging og før man skal spise. På tur kan man ha med hånddesinfeksjonsservietter eller småflasker med hånddesinfeksjon. En serviett vil gi en mekanisk vask og dermed fjerne skitt og smuss i tillegg til desinfeksjonseffekten.

3. Bruk hansker ved kontakt med organisk materiale som blod, avføring, oppkast, snørr osv. Bytt hansker mellom stell av barna for å unngå å spre smitte videre til neste barn. Husk å rengjøre hendene etter hanskebruk, da hansker har mikrohull som kan slippe igjennom virus/bakterier.

4. Bruk overflatedesinfeksjon som spray, flytende eller servietter på spisebord før måltid, kjøkkenbenk, vannkraner, kjøleskaphåndtak, dørhåndtak, toaletter osv. Ved å jevnlig rengjøre vanlige smittepunkter vil det være mindre bakterier og virus i miljøet som sprer seg.

5. Host og nys i armkroken i stedenfor hånden, ved å hoste/ nyse i hånden vil bakterier og virus lettere spre seg ettersom hendene er i kontakt med alt vi driver med.

6. Gi barn og voksne opplæring i hvordan man får best effekt av å vaske eller desinfisere hendene.

7. Ved tørking av snørrete neser: plasser gjerne hånddesinfeksjon sammen med tørkepapiret slik at man kan desinfisere hendene etter tørking av neser og mellom tørking av flere barn.

8. Ha god dialog med renholdspersonalet da det er viktig at renhold utføres korrekt og at alle viktige punkter rengjøres eller desinfiseres som f.eks. dørhåndtak, lysbryter, kaffeknapp, armatur.

9. Involver og engasjer alle ansatte, barn og foresatte til å gjøre en felles innsats.
Virus og bakterier kan hostes ut i luften og sveve i inntil flere timer før de lander og overleve i dagevis og månedsvis på for eksempel dørhåndtak, bordplate osv. Som eksempel kan vi nevne at Norovirus som er vanlig kilde til omgangssyke kan leve inntil 3 måneder på en overflate.

10. Som med alle rutinene er det viktig å få med seg alle slik at alle gjør det samme, da vil effekten blir best, noe som igjen gir friskere hverdag for alle.

Slik utføres korrekt hånddesinfeksjon og håndvask:

Ved håndvask:
Påfør først vann for å fordele såpen bedre i hånden, og for at såpen skal være mindre irriterende på huden.
Bruk en mild såpe fra engangsbeholder. Beholdere som etterfylles er ofte bakteriebomber.
Gni godt over hele hånden. Vi vet at hele 5 av 10 glemmer tommelen.
Skyll godt, og bruk lunkent vann da for varmt vann vil tørke ut hendene.
Tørk til slutt varsomt med engangstørkepapir av god kvalitet.

Ved bruk av hånddesinfeksjon:
Bruk nok til at hele hånden og alle håndens furer og linjer blir våte. Desinfeksjonsvæsken virker kun der den blir påført.
Gni godt slik at væsken kommer til mellom fingrene, ved neglebånd osv – virketid min. 20 sekunder.

Antibac AS produserer og selger desinfeksjon hovedsakelig på det norske og skandinaviske markedet. Vi har lange tradisjoner med desinfeksjon i Norge, og har unik kompetanse på dettefeltet. Helt siden 1922, først som en del av Arcus Teknisk Medisinsk Sprit og senere som Kemetyl, har Antibac vært et av de mest brukte desinfeksjonsmidlene i Norge.