A/S Norske Shell

100.000 måltider på 23 dager

Pressemelding   •   jun 11, 2015 16:21 CEST

Siden 19. mai er det servert 100.000 måltider til sultne arbeidsfolk på Nyhamna landanlegg i Aukra kommune. Til hver lunsj går det med om lag 350 kilo kjøtt og 200 kilo fisk.

Utbyggingen av Nyhamna landanlegg er på sitt mest hektiske mens anlegget er tømt for gass. Over 1500 personer er daglig i arbeid.

- Vi har totalt fire kantiner fordelt på området og her serverer vi for øyeblikket mellom 30.000 og 35.000 måltider i uken. Så du kan si det er litt hektisk for tiden, sier fasilitetsleder Britt Johansen i Shell.

Nyhamna landanlegg er under utvidelse for å kunne ta imot gass fra Polarled i tillegg til dagens gass fra Ormen Lange-feltet. Kapasiteten økes med 20 prosent når anlegget står ferdig i 2017.

19. mai startet den mest omfattende nedstengingen i anleggets åtteårige historie.

- Årsaken til at vi stenger ned er at en del arbeid ikke kan gjennomføres mens det er gass på anlegget. I denne perioden skal vi blant annet kutte flere av de gassførende rørene for å installere tilkoblingspunkt for nytt utstyr. I tillegg har vi blant annet gjort vedlikehold på fakkelen. Dette ville vært umulig å gjøre mens anlegget er i drift, sier Lillian Aasheim, kommunikasjonssjef i Shell for prosjektet som kalles Nyhamna Expansion.

Med det omfattende arbeidet som gjøres under nedstengingen kommer også prosjektets høyeste bemanning. Siden nedstengingen startet 19. mai har det vært om lag 35.000 overnattinger på Shells eget anleggshotell.

Når over 1500 arbeidsfolk skal ha mat, går det med store mengder.

- Mat er viktig velferd og vårt mål er at alle skal få servert kvalitetsmat som de liker, sier Johansen.

På disse 23 dagene har det også gått med 2,6 tonn Twist sjokolade, 8000 liter kaffe, 20.000 bagetter og 60.000 flasker med vann og brus.

Shell i Norge
Shell har vært aktiv i Norge i mer enn 100 år med oppstart i 1912.  Våre aktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstrøm), og distribusjon, salg og markedsføring av petroleumsprodukter (nedstrøm). Vårt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstrømsvirksomheten har i tillegg kontorer i Kristiansund og på Aukra, mens nedstrømsvirksomheten blir ledet fra Oslo.

Våre verdier
Våre kjerneverdier er ærlighet, integritet og respekt for mennesker. Dette danner grunnlaget for Shells generelle forretningsprinsipper.

Vår virksomhet i Norge
Nedstrøm
Shell har et nettverk på over 400 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker. Gasnor er et 100% Shell-eid selskap, som satser på salg av LNG først og fremst til skipsfart.

Oppstrøm
A/S Norske Shell er en betydelig aktør i Norge, og er det internasjonale olje- og gasselskapet på norsk sokkel med størst operert produksjon. Shell er driftsoperatør for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.